Digital markedsføring

Digital markedsføring

Er Lôreal bærekraftig?

I dag skal jeg ta for meg virksomheten Lôreal og hvorvidt man får inntrykk av hvor mye bærekraft er integrert i virksomheten. Lôreal gjør mange ulike tiltak for en mer bærekraftig utvikling. Derfor velger jeg å avgrense til noen av de jeg mener er mest sentrale. Jeg skal også ta for meg hva jeg tenker om Lôreal på lang sikt innen den bærekraftige utvikling.

Bærekraftig

Når du først går inn på nettsiden til Lôreal møter du svært godt utarbeidet nettside som du får et sterkt inntrykk av profesjonalitet. Det er mange ulike artikler på siden som møter deg så fort du har klikket deg inn. Ettersom Lôreal er en stor virksomhet innen skjønnhetsbransjen kan man diskutere hvorvidt de er bærekraftige. Hvis vi starter med å ta et innblikk i det miljøvennlige ved bærekraftig utvikling er det mange faktorer som spiller inn.  Virksomheten eier en stor mengde merker og produserer alt fra billigmerker til dyre merker, samt de midt imellom.

Hva gjøres?

Når du klikker deg inn på nettiden til Lôreal får du opp deres forpliktelser på side menyen. Allerede her får man et godt inntrykk av at Lôreal jobber for å bli en mer bærekraftig bedrift. På siden får du opp forpliktelsene deres som omhandler planeten, folket, produktene deres og fondet. Under planeten kommer det opp en rekke ulike artikler om hva de gjør i form av bekjempelse av klimaendringer. Her har de informasjon om ulike måter de ønsker å bekjempe klimaendringer på samtidig som de ønsker å redusere klimautslippene sine med hele 50% innen 2030 (les mer her). Videre har de en hel del ulike artikler man kan trykke seg inn på som går ut på ulike ting de har gjort samt ting de ønsker å oppnå.

Menneskerettigheter

Under kategorien folket har de også en hel del flere kategorier, en av disse omhandler respekt for menneskerettigheter. I 2017 vedtok Lôreal en global menneskerettighetspolitikk i tråd med FN sine standarder. I 2020 vedtok Lôreal en menneskerettighetspolitikk for deres ansatte fordi de mener at det er viktig å sette standarder innenifra virksomheten. Samtidig har Lôreal inngått ulike partnerskap med flere virksomheter som jobber med menneskerettighet. Utover dette har de mange ulike artikler man kan trygge seg inn på som beskriver mange andre ulike temaer på hva de gjør og støtter for å øke menneskerettigheter. Dette er blant annet om støtte av LGBTQIA samfunnet i form av rettigheter og likestilling på arbeidsplassen (les mer her).

Gratis arkivbilde med afrikansk-amerikansk kvinne, åker, ansikt
Bilde av Sora Shimazaki fra Pexels

YSL Beauty

Utover dette jobber de for å øke bevisstheten rundt partnervold og at misbruk ikke er kjærlighet. YSL Beauty jobber for å øke bevissthet. Dette vil gjøre det lettere å kunne oppdage det tidligere samt lettere å søke hjelp. Loreal har ulike mål med for eksempel å ha utdannet 2 millioner mennesker innen temaet innen 2030. samt Utdanne og opplyse sine ansatte og være med på å finansiere mer forsikring på temaet (les mer her).

Dyretesting

I tillegg har Lôreal kontinuerlig jobbet mot fjerning av dyretesting og tester ikke noen av produktene eller ingrediensene sine på dyr. Lôreal produserer derimot heller en kjemisk fremstilt hud som de tester produktene og ingrediensene sine på. Selv om Lôreal i seg selv ikke tester på dyr så finnes det land som fortsatt ønsker å gjøre dette og tester produktene til Lôreal på dyr. Derimot ar de lenge jobbet for å finne alternative produkter disse landene godtar. Nå har for eksempel også Kina godtatt å slutte med testing på dyr på flere ulike skjønnhetsprodukter (les mer her).

Hvordan oppfatter jeg Lôreal?

Disse ulike temaene Lôreal jobber mot kommer godt med i skjønnhetsbransjen. For å ta et eksempel så er jobben deres med menneskerettigheter uhyre viktig. Her skriver de også at ved skjønnhet for alle som de står for kommer også menneskerettigheter for alle med.  Det at de har inngått en menneskerettighetspolitikk i tråd med FN gjør at de oppfattes som en seriøs bedrift som jobber for likheter og menneskerett for alle. Samtidig jobber de mot økt bevissthet rundt partnervold. Dette mener jeg er en av de bransjene der det kan lønne seg rett og slett da flesteparten av de som opplever dette er kvinner selv om det er menn som også opplever dette. Skjønnhetsbransjen er en bransje de aller fleste kvinner er svært opptatte av og vil derfor ha lettere for å nå ut til flere med denne kunnskapen.

Videre er dyretesting for eksempel har vært et svært omdiskutert tema. Dette er noe flere engasjerer seg for og ønsker å gjøre noe med.  Ved at en så stor bransje kommer frem med å finne løsninger så det skal bli enklere å slutte med testing på dyr setter dem i godt lys samtidig som det er større sjanse for at flere følger etter. Derimot settes de i dårligere lys ved at de velger å selge produktene sine til for eksempel Kina som fortsatt velger å teste på dyr på mange av produktene. Ved å gjøre dette vil de fortsatt bli ansett som en bedrift som tester på dyr noe som resulterer i et dårligere rykte for dem om folk ikke er opplyste nok.

Fremtiden til Lôreal

Ettersom Loreal er en såpas stor bedrift lønner det seg for dem og for planeten at de holder fokus på en mer bærekraftig hverdag for alle. Etter å ha lest på nettsiden deres får jeg et inntrykk av at de kontinuerlig jobber mot en bærekraftig utvikling. De ser ut til å konstant ha fremtidsplaner samtidig som de alltid er oppdaterte på hvilke punkter som er viktige for samfunnet.

Referanser:

https://inside-our-products.loreal.com/our-approach/our-alternative-methods-animal-testing

https://www.loreal.com/en/commitments-and-responsibilities/for-the-planet/fighting-climate-change/

https://www.loreal.com/en/commitments-and-responsibilities/for-the-people/respecting-human-rights/

https://www.loreal.com/en/articles/brands/ysl-abuse-is-not-love/

Skroll til toppen