Første steg i prosessen om nettverksbygging

First Round

Kurset first round går ut på å lære mer kunnskap om hvordan bygge et nettverk og skaffe seg en mentor. Det å være student kan føles overveldende og dette kurset vil hjelpe oss som studenter å føle mer klarhet samtidig føle at dette vil være mulig å gjennomføre.

De åtte modulene i kurset går ut på:

  1. Din profesjonelle identitet
  2. Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn
  3. Ta kontakt på LinkedIn
  4. Koordinering av samtaler
  5. Navigering av en samtale
  6. profesjonell historiefortelling
  7. Forbered deg ved research og spørsmål
  8. Bygg varige relasjoner

Din profesjonelle identitet

Første modul tar for seg din profesjonelle identitet. Hvem er du som student? Og hvem utvikler du deg til å bli som ung profesjonell. Vi har alle våre interesser, styrker, ferdigheter og erfaringer som utvikler seg i takt med utviklingen vår fra student til profesjonell. Utover i modul en får du en god huskeliste på fem punkter som hjelper deg å unngå en rekke tabber og gjøre førte kontakt lettere. Disse er:

  1. Empati – lær deg å se ting fra den profesjonelle sitt perspektiv
  2. Nysgjerrighet – vis at du er interessert i å lære fra dem og deres erfaringer
  3. Takknemmelighet – vis takknemmelighet, disse menneskene gir av sin tid
  4. Relevans – fortell hvorfor du har tatt kontakt og hvorfor samtalen kan være hjelpsom
  5. Respekt – behandle dem som du hadde ønsket å bli behandlet selv hvis du skulle hjulpet noen.

Modulen tar også for seg at nettverk kan hjelpe deg med å utforske karriere mulighetene gjennom kunnskap fra en som allerede jobber med det. Her kan du spørre seg selv om disse tre følgende spørsmålene:

  1. Interesser – hvor interessant er dette for meg? Vil jeg klare å holde meg engasjert i dette selv når det blir tøffere tider?
  2. Styrker – vil mine eksisterende styrker verdsatt og gi meg mulighet til å bidra positivt?
  3. Vekst – hvilke nye ferdigheter kan jeg utvikle her? Hvilket merke vil dette gi meg samt hvilke nytt samfunn vil jeg bidra til?

Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn

I denne modulen av kurset får du opplæring i hvordan bruke LinkedIn sin søkefunksjonalitet basert på interesser og tilknytninger. LinkedIn er en perfekt plattform å knytte kontakter med fagpersoner og profesjonelle. Ved bruk av internett vil ikke lenger avstand være et problem til å knytte kontakt. Her er LinkedIn helt perfekt, her er det også lettere å søke etter de menneskene du ønsker å ta kontakt med. Du kan søke etter et selskap, en bransje, skole med mer. Det som er viktig å huske på som de sier i kurset, er det unødvendig og bortkastet tid å konstant vente på å ta kontakt med en perfekt person. Det er viktigere å bygge nettverket sitt og plutselig kan du være å heldig at du møter noen gjennom noen andre. Selv om personen du rekker ut til ikke er helt riktig kan det hende at de kjenner noen som er og kan introdusere deg for dem. I modulen har de ulike grader av effektivitet du kan søke etter for å bygge nettverket ditt, disse er:

  1. Perfekt overlapp – noen du kan identifisere deg med, gjerne fra skolen, hovedfaget, jobben eller en valgt bransje.
  2. God overlapp – noen fra skolen du går på som jobber i bransjen du ønsker å jobbe i. Noen fra skolen eller hovedfaget ditt.
  3. Likheter – noen i et selskap du er interessert i som hadde samme valgfag. Noen du kan identifisere deg med som jobber i et selskap du finner interessant.
  4. Noen du finner interessante – et annet menneske som gjør noe du finner interessant.

Ta kontakt på LinkedIn

Modul tre er med på å hjelpe med hvordan ta kontakt på LinkedIn. Modul 1 gikk ut på hvordan lettere ta kontakt, med stegene empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt. Ut ifra disse vil det være viktig at meldingen din inneholder følgende:

Hvem – hvem er du?

Hvorfor – hvorfor tar du kontakt?

Hva – hva spør du om?

Etter å ha gått gjennom hva meldingen må inneholde samt ulike eksempler får vi forklart forskjellen mellom å ta kontakt på LinkedIn og E-mail. Ved å vite om forskjellene mellom kontakt på de to plattformene vil det være enklere å velge i forhold til hva du selv ønsker. utover dette vil det være viktig å prøve seg frem og se hva man synes fungerer best for seg selv.

LinkedIn

  • Raskt og enkelt å sende en melding
  • Mer uformelt
  • Enkelt å identifisere

E- mail

  • Sjekkes oftere
  • Føles mer personlig
  • Større sjanse for å få respons
  • Noen profesjonelle er mindre på LinkedIn eller ikke bruker det
  • Du kommer antageligvis til å måtte gå over til E-mail kommunikasjon etter hvert uansett

Koordinering av samtaler

Igjen kommer de fem stegne empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt. Ut ifra dette koordinerer du samtalene. De tre koordinatene du kan gå ut ifra er effektivitet, fleksibel og initiativ. Kontakt med en profesjonell kan det være viktig at du planlegger hva du skal skrive, vær konkret, og skriv riktig med informasjon. Disse koordinatene vil være hjelpsomme i planlegging av meldingen.

Effektiv

Mange profesjonelle har lite tid og mye å gjøre. Derfor vil hver eneste melding du sender risikere å forsvinne i innboksen deres. Her vil det derfor være viktig å være effektiv, gjerne avtal en samtale med færrest mulig meldinger. Punktene som vil være viktige å ha med i en melding for å avtale møte mest effektivt vil være: dato og tid, hvilken kanal man skal bruke, og hvis man velger over telefon er det viktig å få bekreftelse på telefon nummer.

Fleksibel

Det vil være ekstra viktig at du er fleksibel, nettopp fordi det er du som spør om en tjeneste. De gir av sin tid, derfor vil det være ekstra viktig å strekke seg litt lenger for å få tiden som passer dem til å fungere. Ved å spørre om en tid som passer kan man også gjerne legge til at man er fleksibel med å forandre tid til noe som eventuelt passer dem bedre.

Initiativ

Vær et frisk pust for de du kontakter og ta intiativ. For eksempel skriv at du mer en gjerne sender en du invitasjon når det passer for dem. samtidig kan du inkludere at du kan sende en video link eller ringe dem avhengig av hva som passer for dem.

Navigering av en samtale

Modul fem forklarer hvordan navigere samtalene suksessfullt. Det som er viktig å huske på er at de du tar kontakt med antageligvis føler seg bra av å hjelpe til. Igjen vil de fem stegne empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt være relevante. Ut ifra disse kan du vil det være viktig med eget initiativ påminne dem på hvem du er, få bekreftelse på at avtalt tid fortsatt passer, takk dem for tiden deres og spør hvordan de har det og lytt til det. Alle samtaler har ulike faser som du både kan forberede deg på og kontrollere. Vi har 4 faser i samtalen:

Fase 1 – starten av en samtale.

Fase 2 – introdusere deg selv i mer detalj

Fase 3 – spørsmål og forespørsel for personen du snakker med

Fase 4 – avslutte samtalen

Profesjonell historiefortelling

Ved kontakt av profesjonelle vil det være viktig å presentere seg selv effektivt samt å lære fra andre. Fortell historien din gjennom å koble ferdighetene dine til interesser og fremtidsplaner om karriere valg.  En effektiv fortelling av deg selv vil inneholde relevant informasjon om deg selv og en kort fortelling om bakgrunnen din til denne dagen og denne samtalen. Relevant informasjon vil være, hvem er du, Hva er dine ferdigheter og interesser, hvordan har din faglige reise utviklet seg, hvor er du i din faglige reise i dag, hva håper du å få ut av samtalen.

Forbered deg ved research og spørsmål

Modul syv handler om hvordan gjøre raske undersøkelser som kan øke kvaliteten på hver samtale. det finnes tre ulike ting du kan undersøke i forkant av samtalen. Les gjennom LinkedIn siden deres, gjerne se hvilke aktivitet de har og gjerne undersøk LinkedIn siden til bedriften de jobber. Det andre du kan gjøre er å google ulike nyheter som er relevante for den bedriften og for den personen du skal snakke med. Dette vil hjelpe på å komme i gang med en samtale som også vil være interessant for personen du har tatt kontakt med. Steg du kan gjøre er å gjøre et YouTube søk på navnet og bedriften for å se om de har vært intervjuet eller har publisert. Ved å gjøre sistnevnte vil det være mye enklere å bruke et eventuelt intervju personen har gjort tidligere som et grunnlag for samtalen. Her kan du gjerne også imponere med ulik fakta og det vil være lettere å tilpasse seg personen du snakker med.

Ut ifra informasjonen du har skaffet deg så gjør deg noen notater på felles interesser, eller erfaringer du finner interessant, generelt informasjon du har skaffet deg som du kan bruke gjennom samtalen og til slutt om det var noe informasjon som har ledet til flere nye spørsmål du ønsker å spørre om. Etter å ha gjort en god research er det på tide å bestemme seg for hvilke spørsmål man ønsker å stille. Her har vi tre veiledende kategorier for å gjøre det enklere.

Hoved spørsmålet – deres historie, hvordan de kom dit de er i dag, om de vurderte noe annet og eventuelle utfordringer.

Andre spørsmål – arbeide de gjør, hvilke ferdigheter er relevante, hvordan industrien utvikler seg, og til slutt de spennende og utfordrende delene ved jobben. Du kan gjerne også spørre spørsmål om hvilke karriere valg flest gjør etter denne typen jobb, og eventuelt hvem bedriftens konkurrenter er.

Tredje spørsmål – tips og råd til deg, hvilke råd de har i forhold til at du har en interesse for samme bransje, bedrift eller jobb. Eventuelt om de har noen kunnskap om andre jobber som kunne passet til dine interesser og om de har noen ressurser de mener du burde undersøke nærmere.

Bygg varige relasjoner

Siste modul handler om hvordan man bygger relasjoner og opprettholder kontakten over tid. Det finnes flere ulike grunner til at det lønner seg å holde kontakten med de menneskene du har fått kontakt med. For eksempel kan det hende at du har fått noen nye erfaringer og tenker på neste de neste stegene. Kanskje har du fulgt rådene til personen og det har vist seg å være effektivt og lønnsomt. Eller kanskje du ønsker råd om du ønsker å begynne å jobbe i samme bedrift eller industri som personen. En siste ting er at du har møtt på et stopp i karrieren og ønsker hjelpen deres for å komme videre.

Allerede etter første samtale så kan man nevne at man gjerne ønsker å holde kontakte og sende en takkemelding for at de tok tiden sin til å svare på spørsmålene. Neste gang du ønsker å ta kontakt igjen har de i kurset forklart 4 enkle ting å huske på, dette er: en kort introduksjon av hvem du er så personen husker deg. En kort oppdatering, en forespørsel og eller grunn til å ta opp kontakten og til sutt en konklusjon.

Oppsummering

Etter å ha tatt kurset First Round føler jeg meg mye mer selvsikker i møte med nettverksbygging og i jakten på en mentor. Når jeg først hørte om tema å få kontakt og skaffe seg en mentor så føltes det både fjernt og vanskelig. Det var i utgangspunktet noe jeg ville skygget unna og følt med ukomfortabel med å gjøre. Kurset var veldig lærerikt og fikk meg allerede etter kurset på å føle meg mer selvsikker i veien mot nettverksbygging. Det å skaffe seg en mentor er ikke lenger noe stort, skummelt og ukjent, men heller et viktig verktøy å kunne bruke senere. Jeg vil virkelig anbefale alle som studerer og etter hvert skal ut i jobb å ta dette kurset.

Du finner kurset First Round her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *