Uncategorized

Tar Nelly ut sitt fulle potensiale som nettbutikk

Nelly er en nettbutikk de fleste kjenner til, derfor har jeg valt å ta for meg akkurat denne nettbutikken til en vurdering. For å vurdere nettbutikken deres vil jeg ta utgangspunkt i 10 ulike vurderingskriterier. For vurdering kommer jeg til å ta i bruk terningkast hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra. Jeg vil påminne om at dette ikke er noen form for fasit, men mine personlige vurderinger.

Vurderingskriteriene

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi

Nelly

Nelly er en svensk nettbutikk som selger klær for kvinner, de eier også Nlyman.com som selger klær for herrer. Nelly skriver at de er en ledende aktør innen mote og klær for kvinner. De retter seg etter kvinner i alderen 18 til 35 år og har stort utvalg av mange ulike merker. De har både godt kjente merker og mindre kjente merker samt ulik variasjon i pris. Nelly startet opp i Sverige i 2003 og har i senere år begitt seg ut på markeder i flere land som Norge, Danmark, Finland og mange flere.

1. Førsteinntrykk

Har jeg kommet til riktig sted, hva kan jeg gjøre her, hvorfor gjøre det her.

Når du først har trykket deg inn på siden dukker logoen opp, denne står i relativt stor skrift så det er enkelt å skjønne at du har kommet riktig. Samtidig får du opp bilder av en modell iført klærne de selger. De reklamerer med at de har kommet med årets vårtrender. Samtidig dukker det opp at de har hele 20% på nyankomne produkter. Siden føles oversikling, ryddig og lett å finne frem på. På forsiden er det mulig å trykke seg rett inn på nyheter, bestselgere, salg og Instagram shop. De har også en kategoriknapp som gjør det enkelt å velge den kategorien du ønsker å kjøpe etter. Eneste jeg ville pirket på er skriftstørrelsen deres over «shop now» knappen. Selv om jeg leser dette relativt greit, vil det antageligvis finnes mennesker som må zoome inn for å lese skriften. Utover dette føles valg av skriftstørrelsen bra og at de ulike kategoriene er skrevet med store bokstaver gjør det lettere å lese.

Terningkast 5

Nelly.com

2. Synlighet

Klær: Ved å kun google klær kommer Nelly høyt opp, de er plassert som forlag to. Her får du en rask introduksjon hvor de skriver at du kan handle klær hos dem til rimelige priser og rask leveranse.

Kjoler: Når jeg søker på kategorien kjoler på google kommer Nelly opp som 7 forslag, og dukker heller ikke opp på bildene av kjoler fra ulike nettsider øverst på søket.

Bukser: Søke bukser gir Nelly en bedre plassering, her kommer de som fjerde forslag samt at de dukker opp på bildene av ulike bukser fra ulike butikker øverst på søket.

Missguided: Søke på merket Missguided gir gode resultater og Nelly kommer som andre forslag under Zalando.

Terningkast 4

3. Brukervennlighet

Inne på nettsiden til Nelly er det enkelt å finne frem. De er enkle å bruke både på mobil og pc, noe som kommer godt med nå som alle bruker mobilen til alt. Søkefunksjonen deres kommer opp på forsiden både på mobil og pc. Den er enkel å bruke om du er ute etter et spesielt produkt og foreslår ulike alternativer når du søker. Nelly har også mange ulike filter du kan legge på inne på de ulike kategoriene for å gjøre søkene enklere. Du kan for eksempel legge på et filter som gjør at du kun får opp riktig størrelse, eller kun den fargen på klærne du ønsker osv. De har i tillegg til kategoriene som skiller varetype, kategorier som, nyheter, bestselgere, salg og Instagram shop. Dette gir en god oversikt og gjør det generelt lettere å handle. Når de har såpas store utvalg av klær er det viktig at det er enkelt å bruke og enkelt å finne frem.  Nelly har også gjort det enkelt å legge varene til å handlekurven. Enten om du går inn på plagget eller om du bare vil legge produktet rett i handlekurven.

Terningskast 6

.

Test for mobilvennlighet

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen til Nelly er relativt enkel, det er lett å legge produktene i handlekurven både på pc og mobil. På mobil kan du velge størrelse og legge produktet i handlekurven uten å gå inn på produktet. På pc kan du velge hurtigvisning hvor du lett kan velge størrelse før du legger den i handlekurven. Det er også enkelt å gå inn på produktet du ønsker, det er oversiktlig og de kommer med forslag til andre produkter under som de tror kan passe ut ifra aktiviteten din. Andre metoder de har for å øke tryggheten din er muligheter for tilbakemeldinger på produktene deres, her blir både positive og negative kommentarer stående.

Utover dette står det at de bruker post nord samt at det vil ta 3-7 virkedager å få varen. De skaper også høyere troverdighet hos kunden ved å vise til de ulike betalingsmulighetene nederst på siden. Det er også mulig å betale med vipps, men det kommer ikke frem her. De har i tillegg til disse logo om at de er visa verifisert noe som gir trygghet for kunden i forhold til betaling.

Når du først har kommet til kassen kan du velge om du vil logge inn på brukeren din eller fortsette uten bruker. Om du ikke har bruker kan du trygge på registrer deg i høyre hjørnet eller på siden du kommer til når du klikker på logg inn. I utgangspunktet er denne en fin og ryddig prosess, men jeg syns det burde vært enklere å registrere seg ved kassen om man ønsker det. om man velger å fortsette uten konto trenger man kun å fylle inn de viktigste punktene før man velger hvilken shipping og betalingsmetode man ønsker. De har mange ulike betalingsmetoder som gjør at alle burde kunne finne noe som passer for dem. derimot om du velger å logge inn er alt allerede fylt ut for deg og du trenger kun å velge shipping og betalingsmetode.

Terningkast 4

Nelly.com

5. Hastighet/teknologi

Hastighet på siden er viktig nettopp fordi man kan risikere å miste mange kjøp om det går for treigt. Nettopp fordi folk ikke gidder å bruke tiden sin på siden og kanskje lar være å gjennomføre kjøpet eller velger å gå til en annen nettside.

Hastigheten på mobilen er altfor dårlig, det går treigt og blir derfor tungvinn å bruke. Om du skal gå inn på et produkt, tar det alt for lang tid, det tar igjen for lang tid å gå tilbake for å lete etter andre produkter. jeg personlig mister da interessen for å handle der. Den dårlige hastigheten blir også bekreftet på PageSpeed Insights.

Terningkast 3

6. Kundetilfredshet

Nelly er flinke på å vise frem fornøyde kunder. Hvis du søker opp Instagram kontoen deres kommer det opp mange bilder, her poster de daglig innhold. Hvis du går inn på taggede bilder til Nelly sin nstagram konto finner man også mange som poster bilder av plaggene de har kjøpt på Nelly som de er fornøyde med. Mye av innholdet deres er fra ulike fornøyde kunder og influensers. De har også masse tilbakemeldinger på trustpilot. Her har de kun tre av seks stjerner, men igjen om du blar nedover finner du en masse gode tilbakemeldinger. Mange av plaggene til Nelly har også mange tilbakemeldinger om folk er fornøyde eller ikke. Generelt får man et godt inntrykk av Nelly som butikk og alle som poster dette på sosiale medier er med på å bidra til dette.

Terningkast 5

7. Trygghet

Det er lett å finne kontaktinformasjon på nettsiden til Nelly, det står allerede kundeservice øverst i høyre hjørnet. Trykker du på den kommer det opp en rekke valg inkludert kontakt oss. Her får du mail og chat alternativ for å kunne kontakte dem. Jeg er litt misfornøyd med at det ikke kommer opp et telefonnummer som gjør det raskt og enkelt å få kontakt med dem om det er noe. De er har også egne returordninger om det er noe du ønsker å returnere av ulike grunner. Dette står det en helt egen side om hvis man skulle være i tvil. Det er også gratis frakt hvis man legger inn en ny bestilling innen 24 timer. Dette synd jeg er litt synd da det burde vært gratis retur på alle varene deres for økt trygghet. Om de hadde hatt gratis retur har ikke kunden noe å tape på å handle hos dem som gjør at hele handelen føles tryggere.

Terningkast 3

8. Kunde kommunikasjon

Hos Nelly kan du melde deg på nyhetsbrev. Da kan du velge om du ønsker å få alle nyhetsbrevene de sender ut, et i uka eller ingen. Du kan også melde deg opp til å få tidlig salgstilgang, spesialtilbud og mer via telefon om du ønsker dette.

Nelly har flere ulike typer sosiale medier. De har Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Youtube og Snapchat. De har generelt en god følgerskala på Facebook (837K), Instagram (442K), Twitter (5498), youtube (2,69K) og Pintrest (2,2K). Jeg vil anta at de har en del på Snapchat også, men dette får jeg ikke sjekket. Jeg kan ikke se på noen av plattformene at de kommuniserer med kundene utenom original innleggene sine. Nelly er derimot veldig flinke til å poste mye og ofte på alle plattformene sine som gjør det interessant å følge dem dersom man bryr seg om mote og klær. På Trustpilot så får jeg intrykk av at de kommuniserer mer med kundene sine og svarer høflig på de som har vært misfornlyde med opplevelsen sin, hvor de prøver å finne en løsning.

Terningkast 5

Trustpilot.com

9. Priser og utmerkelser

Her har ikke Nelly noen ting oppført, og jeg gir derfor terningkast 1.

10. Konsept og strategi

Nelly har et helt klart konsept og strategi. De skriver at de retter seg mot aldersgruppen 18-35, og dette kommer veldig godt frem i både utvalg og priser. De har masse ulike merker og moteklær i mange gode priser. De har både kjente merker og mindre kjente merker med stor variasjon av stiler som passer en yngre kundegrupper. De er oppdaterte på trender og bruker influensers i riktig aldersgruppe til å reklamere for seg.

Terningkast 6

Konkusjon

Alt i alt syns jeg Nelly er en god og oversiktlig nettside som holder det de lover. De har godt utvalg og det er enkelt å finne frem på siden og handle. Nettsiden har et pent og ryddig design med mange ulike fristelser som gjør det ekstra gøy å handle om man er motorinteressert. De har noen forbedringspunkter som at de kunne fått merket «trygg E-varehandel» for å skape mer trygghet hos kundene, øke hastigheten på mobilversjonen av nettsiden sin og eventuelt føre opp priser og utmerkelser om de har noen.

Referanser:

Nelly.com

PageSpeed Insights

Test for mobilvennlighet

Inevo.no

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *