Digital markedsføring

Digital markedsføring

Hvordan bygge et merke fra ingenting

Hvordan bygge et merke fra ingenting spør jeg meg selv. Jeg er selv student og begynte å tenke på hvordan skulle jeg gått frem for å bygge et merke? I dette innlegget lar jeg meg inspirere av innlegget «How to build a brand from nothing»

For å kunne bygge et merke må du gjøre deg bemerkelsesverdig. Dette må gjøres for at folk skal huske på deg eller ditt merke. For eksempel Skrev Leo Widrich to til tre gjesteblogginnlegg hver eneste dag når han jobbet for selskapet Saas. Dette resulterte i at hele 100.000 hadde registrert seg som brukere allerede etter kun 9 måneder.

Et annet eksempel på en bedrift som har gjort seg bemerkelsesverdig er Amazon. Det starten som en bokhandel og er nå en av de største bedriftene i verden som selger det aller meste av varer. Nesten uansett hva man tenker på å kjøpe, spesielt i landene Amazon blir mest brukt vil dette være butikken man tenker på. Amazon har klart å markedsføre seg såpass bra at nesten alle i hele verden har hørt om dem og ekstremt mange handler hos dem. De har rett og slett inntatt en del av hjernen til de fleste av oss. Det vi ønsker når vi bygger en merkevare er at mennesker skal legge merke til oss. De skal tenke på oss, snakke om oss og fortelle andre om oss. Dette gjør at merket automatisk sprer seg videre og gir økt vekst.

Hvordan bygge merkevare

For å bygge merkevaren din og gjøre at folk legger merke til deg vil det være viktig å ta i bruk nyheter og gjentakelser. Ved nyhet kan dette for eksempel være at du er ny på markedet, at du har et originalt konsept eller på en eller annet måte skiller deg ut. Et eksempel på stor organisk vekst i form av nyheter og gjentakelser er når Saas begynte å bruke Twitter regelmessig. De begynte å dele alt av markedsføringsanalyseinnhold som de mente var av høy kvalitet. dette første til en enorm organisk vekst på over 200.000 nye følgere.

For å kunne påvirke til at folk husker merket ditt må du bruke repetisjon. Ulike metoder du kan repetere merke ditt på kan være Tweets, facebook innlegg, blogginnlegg eller annet som kan produserer og distribueres gjentatte ganger. Ved at innholdet du skriver kan nå ut til og deles med uendelig mange mennesker skapes det en repetisjon som gjør merkevaren.

Den beste måten å bygge et merke på begynner med deg

For å få folk interessert i bedriften din vil nyheter være viktig. En nyhet du kan bruke for å få folk interessert i bedriften kan være hva som inspirerte deg til å starte bedriften din. Gjentakelser vil være enklere i startfasen i oppstarten av bedriften. De fleste mennesker liker historier og de vil alltid hørte om hvorfor du startet virksomheten. Ved å starte med dette vil du begynne å påvirke folk og flere vil tenke på bedriften din. Folk vil raskt begynne å tenke mer på bedriften og produktene dine. Flere vil begynne å tenke på deg, snakke om deg og fortelle vennene sin som produktene dine.

For å bygge opp merke ditt trenger du mer enn kun å gi ut marchandise med logen din på. Du må lage historier som får folk interesserte samtidig som du fortsetter å repetere og komme med nyheter. Det som vil være viktig er å huske på at produktet eller tjenesten din eksisterer for å gjøre kundene dine fornøyde. De eksisterer for å hjelpe kundene dine med behov de har. Til syvende og sist er merkevaren din det som skiller bedriften og produktet ditt i hodet til kundene dine. Brand er det du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens overfylte markeder.

Referasne:

Skroll til toppen