Digitale markedsføringskanaler

Det finnes et hav av ulike digitale markedsføringskanaler. I dette innlegget vil jeg fokusere på markedskanaler som vil lønne seg for små bedrifter. Små bedrifter har ofte litt mindre penger å bruke på markedsføring derfor vil det lønne seg å tenke smart i forhold til markedsføring.

Sosiale medier

Det finnes ulike sosiale medier, blant de mest brukte finner vi Facebook, Messenger, Snapchat, Instagram, Youtube, Twitter, Pintrest og Linkedin. For å markedsføre bedriften sin vil det være lurt å legge fokuset på de plattformene flest av målgruppen du ønsker å nå ut til bruker.

Facebook

Størst andel av befolkningen bruker Facebook, men som man kan se på tallene til ipsos er det flest i den eldre aldersgruppen som bruker denne plattformen. Videre har vi Messenger som mange bruker i tillegg til Facebook. Ved bruk av Facebook som markedsføringsplattform vil du kunne nå ut til flest brukere statistisk sett. Facebook har muligheten til å lage en bedriftskonto. Her kan du skrive om bedriften, hvor den ligger, åpningstider samt linke til en eventuell nettside. For å markedsføre seg her kan man legge ut alt fra relevante videoer til bilder og innlegg. Her kan man skape et mer personlig møte med bedriften og gi et godt inntrykk til potensielle kunder. Ved bruk av Facebook kan også folk legge ut anmeldelser til bedriften. Her har du som bedrift en gyllen mulighet til å fremstå som troverdig og profesjonell både ved positive og negative tilbakemeldinger. Ved dårligere tilbakemeldinger har du muligheten til å gi gode svar tilbake og eventuelt hjelp til å rette opp feilen som har skjedd, samtidig som flere vil se hvordan du håndterte saken.

Facebook gir også muligheten for at kunder lettere kan ta kontakt via Messenger. For mange er terskelen for å sende en melding på Messenger lavere enn å for eksempel ta opp telefonen for å ringe om de lurer på noe. Etter min mening vil det være lønnsomt for enhver bedrift å skaffe seg en Facebook konto. Det er enkelt å sette opp samtidig som du får mange fordeler av å være medlem. Selv om det riktig nok er flere eldre og færre unge som bruker Facebook pleier de aller fleste av oss å søke opp bedrifter vi er nysgjerrige på. Man har muligheten til å skaffe seg et inntrykk om bedriften er en seriøs aktør samtidig som vi får inntrykk om vi ønsker å klikke oss videre inn på en eventuell nettside.

Facebook gir muligheten for spredning av innholdet på en annen måte enn andre medier. Ved å legge ut et Facebook innlegg gir det mulighet for både deling og at folk liker det og det videre deles sånn. Hvis man liker et innlegg på Facebook vil det dukke opp i feeden til alle vennene til den personen. Det samme skjer om noen deler det. Derfor kan man for eksempel kjøre konkurranser ved at folk må like, dele og kommentere for å kunne vinne. Ved å gjøre dette vil innlegget automatisk spre seg mye lenger enn det ellers ville gjort og flere vil få øynene opp for bedriften din.

Bilde av Lisa fra Pexels

Snapchat

Videre har vi Snapchat hvor størst andel er unge. Ved bruk av denne plattformen kan du legge ut Stories samtidig vil det være enklere svare brukere. Gruppen som bruker denne plattformen mest, er 18-29 år (84%) og 30-39 år (80%).  Ved bruk av Snapchat vil det være viktigere å legge ut innhold oftere enn hva det er ved bruk av andre plattformer. På Snapchat forventer man hyppig og underholdende innlegg samtidig som det skal være relevant for bedriften. I tillegg til å ha en konto på denne plattformen kan man legge ut annonser her. Det negative med Snapchat er at mange kun klikker seg videre til neste story spesielt om de ser at det er reklame. Derimot er det flere som har gjort at man ikke kan klikke seg videre med en gang, men må vente noen sekunder før neste story dukker opp. Dette går kun ved annonser og ikke ved vanlig story.

På Snapchat deler innhold seg dårligere enn ved Facebook. Man kan ikke like, dele og kommentere som man gjør der. Derimot kan man veldig enkelt sende andres storyer videre til en venn for å dele det man har sett, men dette blir ikke like mye brukt som på facebook.

Instagram

36% av befolkningen bruker Instagram, flest av disse er aldersgruppen 18-29 år samt at det er flere kvinner enn menn som bruker appen. Instagram er en god plattform å markedsføre seg på. Man kan lett lage seg en bedriftskonto som gir mulighet for å kjøpe betalt promotering for å nå ut til flere. Instagram gir muligheten for å følge med på tall på følgere, liker klikk og mer. Mulighetene man har her er mange. Instastories, innlegg og Reels videoer er noe av det. På Instagram vil det lønne seg å rette innholdet sitt mer mot den yngre generasjon fremfor de eldre nettopp av den grunn at det er flere yngre som bruker appen. De fleste sjekker også Instagrambrukeren til bedrifter før de ønsker å kjøpe av dem. Derfor vil det være lurt å ha en gjennomført bruker selv om man kanskje ikke legger fokuset der.

Instagram sprer innholdet annerledes enn det Facebook og Snapchat gjør. Instagram har algoritmer som gjør at du oftest får opp innlegg som passer med andre ting du allerede liker. Du har heller ikke muligheten til å like og dele innlegg her som du har på Facebook. Derimot er det svært enkelt å dele innleggene til andre på sin egen story om man ønsker det. Å kjøre konkurranser som får folk til å like og kommentere kan hjelpe innleggene dine i forhold til algoritmene.

Konklusjon

Hvilken digital markedsføringsplattform det lønner seg å fokusere på kommer an på hvilken målgruppe du har. Som en liten bedrift så har man mange ulike muligheter for å markedsføre seg, men det vil i hovedsak lønne seg å fokusere på Facebook.

Referanse:

Ipsos.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *