Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre små endringer for å bli rangert høyere opp google søk.
Hvorfor kunne søkemotoroptimalisering
Internett i dag består av ekstremt mange ulike nettsteder. Derfor vil det lønne seg å jobbe med søkemotoroptimalisering av nettsiden sin for å i det hele tatt ha en sjans til å dukke opp i søkemotoren. Bedre optimalisering resulterer i høyere rangering på google. Om nettsiden din blir høyere rangert vil det resultere i at flere ser nettsiden din som igjen øker sjansene for at folk klikker seg inn.
Hvordan søkemotoroptimalisere
Bruk gode Key Words som beskriver bedriften eller nettsiden. Lag kvalitetsinnhold som gir et godt inntrykk på hva som blir skrevet om. Samtidig vil det være svert viktig å ha god hastighet på nettsiden. Google vil prioritere raske nettsider i søkemotoren sin for å gi best mulig tilpasset innhold til brukerne sine. Det samme gjelder også mobilvennlige nettsider. Om nettsiden din ikke er mobilvennlig vil den automatisk havne lenger ned i søkemotoren. Du kan sjekke hastigheten til nettsiden din her og sjekk mobilvennligheten til siden din her.

Google Search
Videre vil det lønne seg å registrere nettsiden sin på google Search Consoule. Dette verktøyet vil hjelpe deg å få innblikk i nettsidens søketrafikk og ytelse. Samt hjelpe deg å løse problemer og få nettstedet rangert høyere. Her vil du kunne få innblikk i hvor mange ganger nettsiden er vist og hvor mange som har klikket seg inn på nettsiden din. Samtidig vil du kunne få vite hvilken plass nettsiden din blir plassert i vist på kvaliteten på nettsiden. Sett opp nettsiden din i google Search Consoule.
Google analytics
For å forbedre nettsiden mer vil det lønne seg å ta i bruk et analyseverktøy for å kunne følge med på antall som er inne på siden og hva de gjør der. Her vil Google Analytics være et utmerket verktøy for å tracke og følge med på hva som skjer. For eksempel hvor mange flukt seksjoner er det på nettsiden. er dette tallet høyt vil det lønne seg å endre noe inne på nettsiden.
Duz.no
Man kan blant annet optimalisere søkemotoren for nettsiden ved å forbedre elementer på nettsiden ved å forbedre innhold og Key Words. Når vi satt med nettbutikken Duz.no fant vi raskt ut at det vill lønne seg å forbedre nøkkelordene vi hadde på siden for å rageres høyere. For å gjøre dette gikk vi inn på hvert eneste plagg vi solgte og skrev en kort og presis tekst med relevante nøkkelord for at produktet skulle ha sjans til å dukke opp i søk hos google. I tillegg til dette la vi inn nøkkelord som beskrev hvert plagg på bildene til plaggene som man ikke kan se, men som kan bidra til at produktet blir rangert høyt i søkemotoren.
Selv har jeg nå erfart hvor vanskelig det kan være og hvor mange ting som må klaffe for at man skal bli rangert høyt i søkemotoren. Etter flere runder med jobb kommer endelig nettsiden Duz.no opp når man søker på den på google, men ikke nødvendigvis ved andre søk, derfor vil dette være noe vi kan jobbe mer med. Ved å søke på «Klær dame Drøbak» kommer Duz.no opp på side 2.
Blogg
Her på min personlige blogg fokuserte jeg lite på Key Words og innhold i starten. Som sagt i et av våre tidligere forelesninger er det viktig å komme raskt til poenget og at innledninger som «da er vi tilbake etter påsken» og lignende ikke vil være optimalt om man ønsker å komme høyt opp i søkemotoren. Etter dette har jeg brukt mer tid på å skrive passende innledninger som får leseren til å forstå hva de skal lese. Hvis noen trykker inn på bloggen min skal de raskt forstå hva innlegget handler om både i form av passende overskrift og passende innledning.
konklusjon:
Det er viktig å kunne søkemotoroptimalisering for å få mest mulig ut av plattformen sin og nå ut til flest mulig. Det kan løfte nettsiden til nye høyder og skape mer trafikk.
Referanser: