L'Oreal,  Sosiale medier

Er Lôreal på TikTok?

Ja du leste riktig, Lôreal er på Tiktok, men det visste du vel ikke? Hittil har de brukt masse ressurser på andre sosiale medier plattformer og digitale løsninger. De har skapt flere TikTok sider, men det er spesielt en jeg ønsker å skrive om i dag og det er LorealNorgePro

Kort oppsummering om Loreal Proffesionel

L’Oreal jobber for å hjelpe frisører med å yte deres beste i salongen. De ønsker å forbedre arbeidsforhold, lære bort de nyeste teknikkene og følge trender. De har skapt kvalitetsprodukter for salonger verden over og jobber for å være miljøvennlige.

Hvordan ser TikTok siden ut nå?

Siden deres består av LorealNorgePro logoen som profilbilde samt tre korte videoer som har blitt lagt ut. Hittil har de kun 9 følgere og 20 likes. Hva kan de gjøre for å gjøre det bedre på denne plattformen? Det første steget vil være å utarbeide profilen bedre. Hittil har det ikke blitt skrevet noe. Derfor vil det lønne seg å lage en eye catching bio. Presenter kort hvem LorealNorgePro er, og gjerne noe mer. Legg til en link som fører til en side hvor det er mer informasjon, eksempel lik den som ligger på Instagram kontoen.

TikTok er laget annerledes enn de andre plattformene og kan gjøre det vanskeligere for allerede store aktører å bli kjente på TikTok. Algoritmene deres gjør det mer tilfeldig angående hvilke videoer som dukker opp på hver «for you page». Derimot er det noen vinklinger som vil gjøre det mulig å få videoene til å gå virale. Bruk relevante hashtagger, men ikke for mange for det oppleves som rotete og useriøst. Samhandle med andre brukere, ikke bare sitt og vent på følgere, jobb aktivt med å følge andre brukere som interesserer og passer til profilen. Kommenter på andre videoer og generelt vært aktiv.

TikTok videoene

Deres videoer for øyeblikket har relativt dårlig oppløsning, har skjeve vinklinger og dårlig lys. Dette er ting som det vil være relativt enkelt å gjøre noe med ettersom Lôreal har et eget content studio her i Norge. Videoene som hittil har blitt lagt ut er i tillegg smålig forstyrrende med mye tekst over videoene og mye skiftning som skaper dårligere videoer. Musikkvalget til videoene er også viktig at matcher med lengden på videoen. Det er lett at man velger feil sang eller feil lengde på sangen og risikerer at sangen slutter før videoen er over som oppleves uproft.

Hva kan gjøres for å lykkes?

Det første steget vil være at alle som skal lage content blir godt kjent med appen. Bli kjent med hva slags innhold som blir laget og hva som er populært for øyeblikket. Hvilke trender som eksisterer og hvilke trender som dukker opp. For å skulle gjøre det bra på TikTok må de som skal laget innholdet konstant følge med på hva som skjer inne på appen. Hvilke sanger er populære, hvilke filtere osv. utover dette vil det lønne seg og sette seg opp en strategi. Hva er det som gjør at Lôreal skiller seg ut. Hvordan kan de eventuelt skille seg ut?

Fokuset deres innen loreal professioal er å jobbe tett med frisører for å skape de beste produktene og være raskt ute med de nyeste trendene innen hår. Er dette noe man kunne jobbet videre på? I dagens samfunn er det mange som er ute etter å kaste seg raskt på hårtrendene samtidig er det få som egentlig vet hva de skal spørre frisøren sin om når de først kommer i stolen. Hva med å lage videoer som baserer seg på dette. Lage content rettet mot å gjøre at sluttkundene som skal sitte i stolen får mer forståelse for hva de skal be om samtidig bli mer bevisste på hvilke produkter de skal velge og eventuelt spørre frisøren de vil gå til om de bruker.

Hvem ønsker de å nå ut til? ønsker loreal å nå ut til sluttkundene som ender opp i stolen hos frisørene for å påvirke de til å velge salonger som bruker loreal, eller skal de gå direkte på firsøren som trenger inspirasjon og content rettet mot jobben. Eller kanskje enda tidligere i kjøpsprosessen i perioden mange velger hvilke yrket de vil gå inn i. TikTok brukes mest av den yngre generasjon. Kanskje det ville vært en ide og skapt content rettet mot dem for å påvirke flere til å velge frisøryrket siden det ser ut til å gå nedover og etter hvert vil påvirke Lôreal som bedrift

Neste steg mot suksess

Vær konstant. Det vil være et behov for å legge ut videoer med jevne mellomrom. Dette er for å ikke miste følgere man allerede har, men også for å tiltrekke flere. Ved å samtidig skape godt content som får følgerene til å ønske og følge med samtidig gleder seg til neste gang du legger ut nye videoer er dette en vin-vin. Hvis man klarer å skape content som er litt spennende vil det lønne seg og lage del 1 og del 2 så følgerene må inn på profilen for å se mer av hva du har lagt ut.

Forslag til content

  • Sammenlikne flere ulike blekinger, eks bleking fra butikk + 7, 8 og 9 bleking
  • 3%,6%,9% og 12% vannstoff mot hverandre på samme hår
  •  Forskjell mellom blå korrigering og lilla korrigering på et blondt hår.
  • Videoer av «rollespill» mellom frisør og kunde, fra ekte senarioer
  • Lage serier eksempel serier om bleking, frisørsenarioer, farge, carzy colors, trender mm

Avslutningsvis vil jeg konkludere med at det absolutt er mulig for L’Oreal og gjøre det godt på TikTok. Spørsmålet blir hvorvidt de ønsker en konto? hva er målet med brukeren?

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *