Er du usikker på tema søkemotoroptimalisering og vet ikke hvor du skal begynne? Da har du kommet til riktig sted. Dette er en kort oppsummering om de viktigste aspektene innenfor søkemotoroptimalisering.
- Hva er SEO
- Hvordan SEO fungerer
- Hva SEO består av
Hva er SEO
Søkemotoroptimalisering også forkortet til SEO handler om å få inn mer trafikk fra søkemotorer. Ulike søkemotorer kan være google, youtube og bing. Dermed handler SEO om å optimalisere nettside og innhold for å rangere høyere i søkemotoren som øker til synlighet. Økt synlighet bidrar til flere klikk og flere som bruker mer tid inne på siden som igjen bidrar til høyere ranking på google. SEO er en mer langsom prosess enn det mange kanskje er klar over. Det er ikke bare å havne på første side på google på øverste ranking med en gang.
Hvordan SEO fungerer
- Du publiserer noe på nettsiden din
- Google roboter søker/crawler gjennom nettet for å finne nye nettsider. Siden blir funnet ved at den har lenker som peker til den. Desto flere koblinger en side har desto større er sjansen for at google crawler siden din.
- Google indeksering siden din. Dette betyr at google går gjennom siden din for å finne ut av hva den handler om. Google går gjennom alt av innhold fra bilder, tekst og overskrifter for å få best forståelse av hva siden handler om. Deretter havner siden din i google sin indeks.
- Hvis siden din passer til en brukers søk, vil siden din dukke opp i søkemotoren. Her rangeres siden din med andre sider google tror er relevant for brukeren. Derfor vil innhold rettet mot riktig personer være riktig så de ikke ender opp med å klikke rett ut igjen.
Googles filosofi: 10 ting vi vet er sant
Dette ble skrevet allerede når Google kun var noen få år gammelt.
- Focus on the user and all else will follow
- It’s best to do one thing really, really well.
- Fast is better than slow.
- Democracy on the web works.
- You don’t need to be at your desk to need an answer.
- You can make money without doing evil.
- There’s always more information out there.
- The need for information crosses all borders.
- You can be serious without a suit.
- Great just isn’t good enough.
Hva består SEO av?
SEO består av On site og Off site. On site er alt på nettsiden som kan bidra til høyere rangering. Off site derimot handler om alt utenfor siden som bidrar til høyere rangering i søkemotoren. Nå som du har fått en generell forståelse av hva SEO er kan vi gå mer inn på hva som faktisk bidrar til at noen sider rangerer høyt på google. Google sin filosofi gir oss noen ide om hvordan google ønsker å rangere sider. Ut i fra deres filosofi er det lett å forstå at godt og relevant innhold er viktig.
Off site søkemotoroptimalisering
Off site er alt utenfor nettsiden som øker ranking på søkemotoren. Dette kan bestå av lenker til nettsiden din fra andre sider. Influencer markedsføring, sosiale medier markedsføring og annet som bidrar til å øke troverdigheten til siden din.
On site søkemotoroptimalisering
Alle aspektene av nettsiden vi kan styre er on site SEO. Dette består av innholdsmarkedsføring, nettsidens brukervennlighet, lastetid, URLér, Meta titler og beskrivelse.
Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring er derfor en svært relevant del innenfor SEO. Innholdet bør baseres på det kundene er på utkikk etter og ønsker å lese om. Grunnen til dette er at google analyserer om de har ranket siden din riktig basert på tiden brukerne er inne på siden din. Hvis brukerne stadig går ut av siden din ved første klikk er det viktig at du endrer på hva som kan være galt enten det er feil overskrift, meta beskrivelse, dårlig innhold eller lang lastetid.
For å finne ut hva brukerne ønsker å se/lese kan man foreta en søkeordsanalyse på temaer som passer til nettstedet ditt. Enten det er en nettbutikk for kosmetikk eller blogg for markedsføring. En søkeordsanalyse vil gi deg innblikk i hva kundene/brukerne vil lese om eller klikke seg inn på. Gode bloggtekster, produktbeskrivelse og mer vil derfor være svært nyttig. Tittler i riktig format som H1, H2 og H3. Dette bør rangeres basert på viktighet i teksten så det er lettere for google å forstå og deretter rangere for søkeren. For at siden skal ranger høy holder det ikke med kun godt innhold med gode nøkkelord i tekst og overskrift. Godt produsert innhold kan også belønne seg på andre måter som fører til høyere ranking i søkemotoren. Godt innhold kan bidra til at andre linker tilbake til nettsiden din som igjen forteller google at nettsiden din er til å stole på og kan være relevant for flere.
Brukervennlighet og lastetid
Siden må også være rask, ha god brukervennlighet og være enkel å navigere seg rundt på. Siden bør ikke bruke mer enn 3 sekunder på å lastes inn da det øker sjansen for at brukere faller fra. Raskere nettside bidrar til økt brukervennlighet som igjen kan føre til høyere ranking i søkemotoren. Hastigheten på siden din kan du sjekke på pagespeed. Brukervennlig nettside kan betegnes som en lett navigerbar side. Det må ikke være for mange klikk fra forside til eventuelle sider, ellers burde det være intuitivt lett å navigere seg rundt på siden. Derfor vil det i noen tilfeller lønne seg med en nettside testing hvor personer som ikke er kjent med siden på forhånd klikker seg gjennom. Her kan man oppdage eventuelt friksjon punkter som må ordnes opp i.
URL og meta tittel og beskrivelse
URLér bør også være oversiktlige og helst bestå av minst mulig tall og # for at de skal være enkle å lese. Asluttningsvis vil det være optimalt å ha kontroll over metabeskrivelsene til nettstedet og optimalisere disse. En god meta beskrivelse og tittel vil bidra godt i søkemotoren ved at det er lett og oversiktlig for leseren å finne ut om siden din er relevant for dem.
Kort oppsummert inneholder søkemotoroptimalisering en kombinasjon on site og off site optimalisering: Dette er temaer som crawling, indeksering, tittler, URL, meta beskrivelse, lenker, lastetid og godt innhold.
Referanser: