• Uncategorized

    Stormingen av Kongressen – gjør internett oss mindre intelligente

    Jeg vil tro vi alle har fått med oss stormingen av kongressen i Washington DC 6.Januar 2021. Algoritmer og kunstig intelligens er med på å forme hvordan hver av oss ser på verden. Til tross for at Trump ikke direkte ba tilhengerne sine storme kongressen, mener kongressmedlemmet Liz Cheney at Trump var med på å starte det hele. Han brukte Twitter hyppig i dagene før hendelsen. Han skrev blant annet «See you in Washington DC, on January 6th. Don’t miss it» og twittret blant annet om at de skulle ta tilbake det stjålne valget. Den tidligere presidenten hadde hele 88,7 milioner følgere på Twitter og når dermed ut til et…

  • Uncategorized

    Søkemotoroptimalisering – SEO

    Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre små endringer for å bli rangert høyere opp google søk. Hvorfor kunne søkemotoroptimalisering Internett i dag består av ekstremt mange ulike nettsteder. Derfor vil det lønne seg å jobbe med søkemotoroptimalisering av nettsiden sin for å i det hele tatt ha en sjans til å dukke opp i søkemotoren. Bedre optimalisering resulterer i høyere rangering på google. Om nettsiden din blir høyere rangert vil det resultere i at flere ser nettsiden din som igjen øker sjansene for at folk klikker seg inn. Hvordan søkemotoroptimalisere Bruk gode Key Words som beskriver bedriften eller nettsiden. Lag kvalitetsinnhold som gir et godt inntrykk på hva som blir skrevet…

  • Uncategorized

    Digitale markedsføringskanaler

    Det finnes et hav av ulike digitale markedsføringskanaler. I dette innlegget vil jeg fokusere på markedskanaler som vil lønne seg for små bedrifter. Små bedrifter har ofte litt mindre penger å bruke på markedsføring derfor vil det lønne seg å tenke smart i forhold til markedsføring. Sosiale medier Det finnes ulike sosiale medier, blant de mest brukte finner vi Facebook, Messenger, Snapchat, Instagram, Youtube, Twitter, Pintrest og Linkedin. For å markedsføre bedriften sin vil det være lurt å legge fokuset på de plattformene flest av målgruppen du ønsker å nå ut til bruker. Facebook Størst andel av befolkningen bruker Facebook, men som man kan se på tallene til ipsos er…

  • Uncategorized

    Hvordan dele tilgang

    Google Analytics Google Analytics er et svært viktig verktøy å ta i bruk ved analysering av nettsted. Ved bruk av Analytics som verktøy vil det ofte kunne lønne seg å dele informasjon med kollegaer, medstudenter eller andre som er involvert i det du jobber med. Derfor velger jeg å skrive et kort og konkret blogginnlegg om hvordan legge til flere brukere. Bilder med fremgangsmåte kommer fortløpende under konklusjon. Bildene i rekkefølge Steg 1 Administrator Steg 2 Administrering av brukerkontoer Steg 3 Brukertillatelser Steg 4 Tillatelser Hvordan gi tillatelse Først logger du deg inn på din google Analytics konto, deg hvilke konto du skal jobbe på, og deretter trykker på Administrator.…

  • Uncategorized

    Refleksjonsnotat

    Det å være en del av et team og opprette en nettbutikk har vært svært lærerikt. Etter mange timer med planlegging og gjennomføring føler jeg meg mer klar for arbeidslivet enn noen gang. Start fasen Vi startet med å være en del flere på gruppen enn hva som var anbefalt. Mange mente dette ville by på utfordringer spesielt i form av læring. Det som har vært spennende med å være 5 stykker på gruppen er at det kommer frem mange flere meninger å forholde seg til enn om man hadde vært færre. Dette mener jeg i vårt tilfelle kom oss til gode. Det kom opp flere gode ideer underveis og…

  • Uncategorized

    Hvordan bygge et merke fra ingenting

    Hvordan bygge et merke fra ingenting spør jeg meg selv. Jeg er selv student og begynte å tenke på hvordan skulle jeg gått frem for å bygge et merke? I dette innlegget lar jeg meg inspirere av innlegget «How to build a brand from nothing» For å kunne bygge et merke må du gjøre deg bemerkelsesverdig. Dette må gjøres for at folk skal huske på deg eller ditt merke. For eksempel Skrev Leo Widrich to til tre gjesteblogginnlegg hver eneste dag når han jobbet for selskapet Saas. Dette resulterte i at hele 100.000 hadde registrert seg som brukere allerede etter kun 9 måneder. Et annet eksempel på en bedrift som…

  • Uncategorized

    Tar Nelly ut sitt fulle potensiale som nettbutikk

    Nelly er en nettbutikk de fleste kjenner til, derfor har jeg valt å ta for meg akkurat denne nettbutikken til en vurdering. For å vurdere nettbutikken deres vil jeg ta utgangspunkt i 10 ulike vurderingskriterier. For vurdering kommer jeg til å ta i bruk terningkast hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra. Jeg vil påminne om at dette ikke er noen form for fasit, men mine personlige vurderinger. Vurderingskriteriene Førsteinntrykk Synlighet Brukervennlighet Kjøpsprosess Teknologi/hastighet Kundetilfredshet Trygghet Kundekommunikasjon Priser, utmerkelser og artikler Konsept og strategi Nelly Nelly er en svensk nettbutikk som selger klær for kvinner, de eier også Nlyman.com som selger klær for herrer. Nelly skriver at…

  • Uncategorized

    Studiehverdagen i en pandemi

    I dag har jeg, Camilla løkken og Ann Mari Trondhjem gått sammen om å lage en video som omhandler hvordan vi lærer best. Etter pandemien kom har læring og studier blitt en helt annen. Derfor har vi valgt å ta for oss ulike temaer som har hjulpet oss med å studere til tross for at det er pandemi og vi ikke har mulighet til å møtes fysisk som vi ellers alltid har gjort.

  • Uncategorized

    Første steg i prosessen om nettverksbygging

    First Round Kurset first round går ut på å lære mer kunnskap om hvordan bygge et nettverk og skaffe seg en mentor. Det å være student kan føles overveldende og dette kurset vil hjelpe oss som studenter å føle mer klarhet samtidig føle at dette vil være mulig å gjennomføre. De åtte modulene i kurset går ut på: Din profesjonelle identitet Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn Ta kontakt på LinkedIn Koordinering av samtaler Navigering av en samtale profesjonell historiefortelling Forbered deg ved research og spørsmål Bygg varige relasjoner Din profesjonelle identitet Første modul tar for seg din profesjonelle identitet. Hvem er du som student? Og hvem utvikler du…

  • Uncategorized

    Mitt første møte med OKR

    Vi er over på tredje modul i faget digital markedsføring, og har startet med tema E-varehandel med foreleser Karl Phillip. Første oppgaven vi har fått er å skrive et blogginnlegg hvor vi kan velge mellom følgende temaer: sammendrag for ledelsen eller styringssettet OKR. Etter å lest gjennom oppgaven skjønte jeg raskt at det var styringssettet OKR jeg ønsket å fokusere på. Grunnen til dette er at dette er et tema jeg aldri har hørt om før, noe som gjorde meg svært nysgjerrig på å lære mer. Blogginnlegget kommer til å ta for seg mitt første møte med OKR, hva OKR er, samt hvorfor bruke OKR.  Mitt møte med styringssettet OKR…