Stormingen av Kongressen – gjør internett oss mindre intelligente

Jeg vil tro vi alle har fått med oss stormingen av kongressen i Washington DC 6.Januar 2021. Algoritmer og kunstig intelligens er med på å forme hvordan hver av oss ser på verden. Til tross for at Trump ikke direkte ba tilhengerne sine storme kongressen, mener kongressmedlemmet Liz Cheney at Trump var med på å starte det hele. Han brukte Twitter hyppig i dagene før hendelsen. Han skrev blant annet «See you in Washington DC, on January 6th. Don’t miss it» og twittret blant annet om at de skulle ta tilbake det stjålne valget. Den tidligere presidenten hadde hele 88,7 milioner følgere på Twitter og når dermed ut til et ekstremt antall mennesker.  les mer her

  • Hvordan kunne dette skje?
  • PizzaGate
  • Falsk informasjon
  • Stormingen av kongressen
  • Konklusjon

Hvordan kunne dette skje?

«Hvordan kunne dette skje?» Var det første spørsmålet jeg stilte meg selv når jeg så hva som hadde skjedd. Internett som vi kjenner det i dag har et hav av forskjellig informasjon, nettsider og mennesker. Nettopp på grunn av dette har det etter hvert blitt utviklet algoritmer som personaliserer innhold for at vi skal bruke mest mulig tid på internett.  Hver eneste video vi ser, bilde vi liker eller link vi klikker på blir våre steg på internett registrert. Informasjonen om vår oppførsel på nett gjør at vi automatisk får innhold som gjør at vi bruker lenger tid på nett. For eksempel i dokumentaren «Det sosiale dilemmaet» snakker de om en basketballspiller ved navn Kyrie Irving som var overbevist om at jorden var flatt nettopp fordi han ble fanget i et såkalt kaninhull. Disse kaninhullene kan også kalles ekkokammer. Det som skjedde, var at så fort han begynt å se en video om at jorden var flat kom det flere og flere i samme retning. Samtidig som han ble fanget inn i en verden av informasjon om at jorden var flat vil det oppstå filterbobler som i teorien gir hull av informasjon. Han ble matet med den samme informasjonen til han ble overbevist, men har i ettertid beklaget og forstått at det ikke stemte.

PizzaGate

Andre eksempler om hva som har skjedd når filterbobler og ekkokammere tar opp en stor del av nettet er PizzaGate hendelsen. Dette handlet om at noen var overbevist om at om du bestilte en pizza betydde det å beordre en menneskehandel. Disse menneskene hadde dannet grupper på Facebook, gruppene vokste og ble større. Facebook begynte så å anbefale gruppene til vanlige mennesker. Algoritmene til Facebook fanget opp mennesker som var mer villige til å tro på konspirasjonsteorier av ulike grunner for så å anbefale disse gruppene. Dette resulterte i at det dukket opp en mann med pistol for å frigjøre barna fra kjelleren på et Pizza sted som ikke engang hadde en kjeller. Alt dette skjedde ut ifra en liten konspirasjonsteori noen hadde som ble spredd via anbefalings algoritmer. Uten algoritmene hadde antageligvis ikke teorien hatt mulighet til å spre seg i nærheten av like mye. Ved å se innslaget om PizzaGate føles det ikke unsansynlig at algoritmer, ekkokamere og filterbobler var med på å påvirke stormingen av kongressen i stor grad.

Falsk informasjon

På dokumentaren «det sosiale dilemma» forteller de igjen om at falsk informasjon sprer seg hele seks ganger så raskt på Twitter som fakta, og det er her Trump kommer så fint inn. Han er en hyppig bruker av Twitter og har ekstremt mange følgere. Han deler ofte provoserende og utagerende Twitter meldinger noe som sprer seg som ild i tørt gress. Hvorfor sprer falsk informasjon og provoserende meldinger seg så mye raskere enn fakta? Jo nettopp fordi det er kjedelig for folk. Det er mye kjedeligere med fakta enn falsk fakta, derfor spres dette så mye raskere. Algoritmene har ikke mulighet til å skille mellom ekte nyhetsposter og falske nyheter. Derfor kan det spres såpas raskt og i så stor skala. Algoritmene er med på å forme hvordan vi ser på verden.

Stormingen av Kongressen

Som følge av algoritmer vil det bli vist innhold som til Trump tilhengerne kommer til å engasjere seg mest i. Dette vil mest sannsynlig være innhold de allerede har litt interesse i som vil forsterke denne interessen. Dette kan være innhold som fremmer Trump i sannhet og usannhet samtidig vil mange av disse følgerene bli invitert i grupper med flere innen samme kategori. Samme innhold og samme typer grupper vil bli prioritert og vist som følge av algoritmer og skape ekkokammre med manglende informasjon om andre refleksjoner, synspunkter, fakta og mer. Dette vil videre skape et større samhold mellom menneskene i i gruppene fordi alle får vist relativt lik informasjon basert på gruppene de er medlem av. En teori for hva som er roten til hendelsen er at så mange mennesker bygde opp en egen virkelighet basert på algoritmer og havnet i en så kraftig filterboble at alt de brydde seg om om var å gjøre som den tidligere presidenten ønsket uten å stille seg kritisk til hva han faktisk skrev.

Gratis arkivbilde med 4. juli, administrasjon, ære
Bilde av Benjamin Lehman fra Pexels

Til tross for at Trump ikke sa direkte at han ønsket at de skulle storme kongressen på Twitter. Ble meldingene hans samt talen han holdt, der han oppfordret tilhengerne sine til å marsjere mot kongressen oppfattet sånn av mange. Anbefalingsalgoritmer kan ha bidratt til at et høyere antall mennesker deltok på stormingen enn om det ikke hadde eksistert, antageligvis hadde det heller ikke skjedd. Senere ble Trump bedt om å be tilhengerne sine trekke seg tilbake. Det gjorde de relativt raskt noe viser hvor stor makt dagens medier har. Mange ender opp i en verden med kun samme informasjon også kalt en filterboble som gjør det nærmere umulig å komme seg ut da det skapes utallige ekkokammere med informasjon man ikke får tilgang til. Man skjønner nødvendigvis ikke selv at det skjer heller nettopp fordi det kun er denne informasjonen som blir plassert foran øynene våre. Man begynner å tro og mene sterkere enn hvis man hadde fått en større variasjon av innhold.

Konklusjon

I dagens samfunn er det også mye enklere å manipulere befolkningen i den retningen man ønsker politisk. Man kan opprette grupper lett med ulike former for konspirasjonsteorier eller ekstreme holdninger. Grupper blir raskere store, det handler kun om å bruke de riktige nøkkelordene for at gruppene skal spre seg i større skala, raskere og i større volum enn før. Samtidig er det mye vanskeligere enn tidligere å skille mellom ekte og falsk informasjon når vi blir eksponert for så mye ulikt. Dette gjør igjen at det skal skape større gap mellom mennesker, mange mister tilliten til de som styrer landet.

Referanse:

Søkemotoroptimalisering – SEO

Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre små endringer for å bli rangert høyere opp google søk.

Hvorfor kunne søkemotoroptimalisering

Internett i dag består av ekstremt mange ulike nettsteder. Derfor vil det lønne seg å jobbe med søkemotoroptimalisering av nettsiden sin for å i det hele tatt ha en sjans til å dukke opp i søkemotoren. Bedre optimalisering resulterer i høyere rangering på google. Om nettsiden din blir høyere rangert vil det resultere i at flere ser nettsiden din som igjen øker sjansene for at folk klikker seg inn.

Hvordan søkemotoroptimalisere

Bruk gode Key Words som beskriver bedriften eller nettsiden. Lag kvalitetsinnhold som gir et godt inntrykk på hva som blir skrevet om. Samtidig vil det være svert viktig å ha god hastighet på nettsiden. Google vil prioritere raske nettsider i søkemotoren sin for å gi best mulig tilpasset innhold til brukerne sine. Det samme gjelder også mobilvennlige nettsider. Om nettsiden din ikke er mobilvennlig vil den automatisk havne lenger ned i søkemotoren. Du kan sjekke hastigheten til nettsiden din her og sjekk mobilvennligheten til siden din her.

Bilde av Jessica Lewis fra Pexels

Google Search

Videre vil det lønne seg å registrere nettsiden sin på google Search Consoule. Dette verktøyet vil hjelpe deg å få innblikk i nettsidens søketrafikk og ytelse. Samt hjelpe deg å løse problemer og få nettstedet rangert høyere. Her vil du kunne få innblikk i hvor mange ganger nettsiden er vist og hvor mange som har klikket seg inn på nettsiden din. Samtidig vil du kunne få vite hvilken plass nettsiden din blir plassert i vist på kvaliteten på nettsiden. Sett opp nettsiden din i google Search Consoule.

Google analytics

For å forbedre nettsiden mer vil det lønne seg å ta i bruk et analyseverktøy for å kunne følge med på antall som er inne på siden og hva de gjør der. Her vil Google Analytics være et utmerket verktøy for å tracke og følge med på hva som skjer. For eksempel hvor mange flukt seksjoner er det på nettsiden. er dette tallet høyt vil det lønne seg å endre noe inne på nettsiden.

Duz.no

Man kan blant annet optimalisere søkemotoren for nettsiden ved å forbedre elementer på nettsiden ved å forbedre innhold og Key Words. Når vi satt med nettbutikken Duz.no fant vi raskt ut at det vill lønne seg å forbedre nøkkelordene vi hadde på siden for å rageres høyere. For å gjøre dette gikk vi inn på hvert eneste plagg vi solgte og skrev en kort og presis tekst med relevante nøkkelord for at produktet skulle ha sjans til å dukke opp i søk hos google. I tillegg til dette la vi inn nøkkelord som beskrev hvert plagg på bildene til plaggene som man ikke kan se, men som kan bidra til at produktet blir rangert høyt i søkemotoren.

Selv har jeg nå erfart hvor vanskelig det kan være og hvor mange ting som må klaffe for at man skal bli rangert høyt i søkemotoren. Etter flere runder med jobb kommer endelig nettsiden Duz.no opp når man søker på den på google, men ikke nødvendigvis ved andre søk, derfor vil dette være noe vi kan jobbe mer med. Ved å søke på «Klær dame Drøbak» kommer Duz.no opp på side 2.

Blogg

Her på min personlige blogg fokuserte jeg lite på Key Words og innhold i starten. Som sagt i et av våre tidligere forelesninger er det viktig å komme raskt til poenget og at innledninger som «da er vi tilbake etter påsken» og lignende ikke vil være optimalt om man ønsker å komme høyt opp i søkemotoren. Etter dette har jeg brukt mer tid på å skrive passende innledninger som får leseren til å forstå hva de skal lese. Hvis noen trykker inn på bloggen min skal de raskt forstå hva innlegget handler om både i form av passende overskrift og passende innledning.

konklusjon:

Det er viktig å kunne søkemotoroptimalisering for å få mest mulig ut av plattformen sin og nå ut til flest mulig. Det kan løfte nettsiden til nye høyder og skape mer trafikk.

Referanser:

Google search moobile friendly

Page Speed

Google Search Consoule

Google Analytics

Dikom blogg

Digitale markedsføringskanaler

Det finnes et hav av ulike digitale markedsføringskanaler. I dette innlegget vil jeg fokusere på markedskanaler som vil lønne seg for små bedrifter. Små bedrifter har ofte litt mindre penger å bruke på markedsføring derfor vil det lønne seg å tenke smart i forhold til markedsføring.

Sosiale medier

Det finnes ulike sosiale medier, blant de mest brukte finner vi Facebook, Messenger, Snapchat, Instagram, Youtube, Twitter, Pintrest og Linkedin. For å markedsføre bedriften sin vil det være lurt å legge fokuset på de plattformene flest av målgruppen du ønsker å nå ut til bruker.

Facebook

Størst andel av befolkningen bruker Facebook, men som man kan se på tallene til ipsos er det flest i den eldre aldersgruppen som bruker denne plattformen. Videre har vi Messenger som mange bruker i tillegg til Facebook. Ved bruk av Facebook som markedsføringsplattform vil du kunne nå ut til flest brukere statistisk sett. Facebook har muligheten til å lage en bedriftskonto. Her kan du skrive om bedriften, hvor den ligger, åpningstider samt linke til en eventuell nettside. For å markedsføre seg her kan man legge ut alt fra relevante videoer til bilder og innlegg. Her kan man skape et mer personlig møte med bedriften og gi et godt inntrykk til potensielle kunder. Ved bruk av Facebook kan også folk legge ut anmeldelser til bedriften. Her har du som bedrift en gyllen mulighet til å fremstå som troverdig og profesjonell både ved positive og negative tilbakemeldinger. Ved dårligere tilbakemeldinger har du muligheten til å gi gode svar tilbake og eventuelt hjelp til å rette opp feilen som har skjedd, samtidig som flere vil se hvordan du håndterte saken.

Facebook gir også muligheten for at kunder lettere kan ta kontakt via Messenger. For mange er terskelen for å sende en melding på Messenger lavere enn å for eksempel ta opp telefonen for å ringe om de lurer på noe. Etter min mening vil det være lønnsomt for enhver bedrift å skaffe seg en Facebook konto. Det er enkelt å sette opp samtidig som du får mange fordeler av å være medlem. Selv om det riktig nok er flere eldre og færre unge som bruker Facebook pleier de aller fleste av oss å søke opp bedrifter vi er nysgjerrige på. Man har muligheten til å skaffe seg et inntrykk om bedriften er en seriøs aktør samtidig som vi får inntrykk om vi ønsker å klikke oss videre inn på en eventuell nettside.

Facebook gir muligheten for spredning av innholdet på en annen måte enn andre medier. Ved å legge ut et Facebook innlegg gir det mulighet for både deling og at folk liker det og det videre deles sånn. Hvis man liker et innlegg på Facebook vil det dukke opp i feeden til alle vennene til den personen. Det samme skjer om noen deler det. Derfor kan man for eksempel kjøre konkurranser ved at folk må like, dele og kommentere for å kunne vinne. Ved å gjøre dette vil innlegget automatisk spre seg mye lenger enn det ellers ville gjort og flere vil få øynene opp for bedriften din.

Bilde av Lisa fra Pexels

Snapchat

Videre har vi Snapchat hvor størst andel er unge. Ved bruk av denne plattformen kan du legge ut Stories samtidig vil det være enklere svare brukere. Gruppen som bruker denne plattformen mest, er 18-29 år (84%) og 30-39 år (80%).  Ved bruk av Snapchat vil det være viktigere å legge ut innhold oftere enn hva det er ved bruk av andre plattformer. På Snapchat forventer man hyppig og underholdende innlegg samtidig som det skal være relevant for bedriften. I tillegg til å ha en konto på denne plattformen kan man legge ut annonser her. Det negative med Snapchat er at mange kun klikker seg videre til neste story spesielt om de ser at det er reklame. Derimot er det flere som har gjort at man ikke kan klikke seg videre med en gang, men må vente noen sekunder før neste story dukker opp. Dette går kun ved annonser og ikke ved vanlig story.

På Snapchat deler innhold seg dårligere enn ved Facebook. Man kan ikke like, dele og kommentere som man gjør der. Derimot kan man veldig enkelt sende andres storyer videre til en venn for å dele det man har sett, men dette blir ikke like mye brukt som på facebook.

Instagram

36% av befolkningen bruker Instagram, flest av disse er aldersgruppen 18-29 år samt at det er flere kvinner enn menn som bruker appen. Instagram er en god plattform å markedsføre seg på. Man kan lett lage seg en bedriftskonto som gir mulighet for å kjøpe betalt promotering for å nå ut til flere. Instagram gir muligheten for å følge med på tall på følgere, liker klikk og mer. Mulighetene man har her er mange. Instastories, innlegg og Reels videoer er noe av det. På Instagram vil det lønne seg å rette innholdet sitt mer mot den yngre generasjon fremfor de eldre nettopp av den grunn at det er flere yngre som bruker appen. De fleste sjekker også Instagrambrukeren til bedrifter før de ønsker å kjøpe av dem. Derfor vil det være lurt å ha en gjennomført bruker selv om man kanskje ikke legger fokuset der.

Instagram sprer innholdet annerledes enn det Facebook og Snapchat gjør. Instagram har algoritmer som gjør at du oftest får opp innlegg som passer med andre ting du allerede liker. Du har heller ikke muligheten til å like og dele innlegg her som du har på Facebook. Derimot er det svært enkelt å dele innleggene til andre på sin egen story om man ønsker det. Å kjøre konkurranser som får folk til å like og kommentere kan hjelpe innleggene dine i forhold til algoritmene.

Konklusjon

Hvilken digital markedsføringsplattform det lønner seg å fokusere på kommer an på hvilken målgruppe du har. Som en liten bedrift så har man mange ulike muligheter for å markedsføre seg, men det vil i hovedsak lønne seg å fokusere på Facebook.

Referanse:

Ipsos.com

Hvordan dele tilgang

Google Analytics

Google Analytics er et svært viktig verktøy å ta i bruk ved analysering av nettsted. Ved bruk av Analytics som verktøy vil det ofte kunne lønne seg å dele informasjon med kollegaer, medstudenter eller andre som er involvert i det du jobber med. Derfor velger jeg å skrive et kort og konkret blogginnlegg om hvordan legge til flere brukere. Bilder med fremgangsmåte kommer fortløpende under konklusjon.

Bildene i rekkefølge

  • Steg 1 Administrator
  • Steg 2 Administrering av brukerkontoer
  • Steg 3 Brukertillatelser
  • Steg 4 Tillatelser

Hvordan gi tillatelse

Først logger du deg inn på din google Analytics konto, deg hvilke konto du skal jobbe på, og deretter trykker på Administrator. Etter du har trykket her kommer du inn på siden med konto, område og rapporteringsvisning. Her går du til konto og et steg ned hvor det står «administrering av kontobrukere».

 Når du har trykket på denne knappen vil det komme opp en side hvor du får oversikt over de ulike kontoene som har tilgang til brukeren. På høyre side for hver av kontoene vil du finne hvilken tilgang kontoene har under kategorien «tillatelser». Ved å trykke på den blå rundingen med et plusstegn øverst i høyre hjørne vil du få muligheten til å legge til en ny bruker.

 Ved å trykke på pluss tegnet vil teksten «legg til brukere» og «legg til brukergrupper» dukke opp. Her velger du å trykke på «Legg til brukere». Videre vil det komme opp en side hvor du kan skrive inn e-posten til personen du ønsker å gi tilgang til. Samtidig vil du få muligheten til å velge hvilken tilgang du ønsker å gi personen hvis du blar litt ned på siden. Til slutt trykker du på legg til og så vil personen få en e-post med tilgang.

Konklusjon

Jeg mener det er en svært viktig egenskap å kunne vite hvordan man gir personer tilgang til en Google Analytics konto samtidig som man kan begrense tilgangen til den eventuelle brukeren.  Håper dette innlegget har vært til hjelp. Lykke til

Steg 1 Administrator

Steg 2 Administrering av brukerkontoer

Steg 3 Brukertillatelser

Steg 4 Tillatelser

Refleksjonsnotat

Det å være en del av et team og opprette en nettbutikk har vært svært lærerikt. Etter mange timer med planlegging og gjennomføring føler jeg meg mer klar for arbeidslivet enn noen gang.

Start fasen

Vi startet med å være en del flere på gruppen enn hva som var anbefalt. Mange mente dette ville by på utfordringer spesielt i form av læring. Det som har vært spennende med å være 5 stykker på gruppen er at det kommer frem mange flere meninger å forholde seg til enn om man hadde vært færre. Dette mener jeg i vårt tilfelle kom oss til gode. Det kom opp flere gode ideer underveis og alle var innstilt på å få til et godt samarbeid. Fra mitt perspektiv vil jeg si at vi alle bidro godt for at alle skulle få like høyt læringsutbytte. Selv om vi til tider tok for oss ulike oppgaver passet vi alltid på å holde et zoom møte hvor hver av oss delte skjerm og viste hvordan vi kom frem til det vi hadde gjort.

Når vi så at vi fikk i oppgave å lansere en nettbutikk fikk vi relativt raskt en god ide. En av de på gruppen vår jobbet i en klesbutikk ved navnet DUZ i Drøbak. Denne butikken manglet en nettbutikk og vi så vår mulighet til å gjøre noe med dette. Vi begynte tidlig å undersøke ulike muligheter og bestemte oss for å Shopify som nettsted til å produsere nettbutikken vår. Grunnet Covid-19 ønsket både vi og eieren av DUZ at vi skulle komme i gang med nettbutikken tidligst mulig. Butikkene i Drøbak hadde måtte holde stengt en periode, så nå hadde vi var vår mulighet til å bidra for å hjelpe butikken.

Shopify

Shopify er en relativt enkel plattform å bruke. Jeg ble positivt overrasket over hvor enkelt det var å lage nettbutikk selv. Personlig har jeg alltid tenkt at dette er ekstremt vanskelig og har derfor aldri tatt meg tiden til å undersøke mulighetene tidligere. Shopify er en sånn type plattform som man enkelt kan trykke seg rundt på for å lære mer. Samtidig om det er noe man ikke klarer å finne ut av på egen hånd har Shopify mange ulike videoer og tekster på hvordan man skal gjøre ting som har vært svært nyttig å ta i bruk til tider.

Prosess

Under utforming av nettbutikken jobbet vi mye sammen. Vi hadde zoom møter hvor vi byttet på å dele skjerm samtidig som vi utformet nettsiden. Ved å gjøre dette ville vi alle få relativt likt læringsutbytte samtidig som vi alle fikk muligheten til å si det vi ønsket. Alle på gruppa var flinke til å ta ordet når de ønsket å få frem noe så vi så ikke grunn til å legge det opp annerledes. Hadde vi vært flere eller noen som sa mindre enn andre ville vi kanskje trengt å ha en som styrte møtene mer. Alt i alt er jeg personlig veldig fornøyd med hvordan prosessen foregikk og følte jeg fikk mer innblikk i hvordan det vil bli å jobbe i grupper senere i arbeidssammenheng. Det

Lansering

For å ha mulighet til å se hva som fungerte bra og eventuelt ting som trengtes å endres på ønsket vi å klare å lansere nettbutikken allerede 3 uker før eksamen. Covid-19 var også med på å påvirke at vi ønsket å lansere såpas tidlig. Personlig er jeg opptatt av å være tidlig ute med ting så veldig behagelig at alle på gruppen tenkte likt. Derimot om man hadde vært en gruppe med stor uenighet på dette tema kunne det bydd på utfordringer.

Vi har generelt vært veldig heldig med å ha en god dialog og godt samarbeid gjennom hele. Før lansering bestemte vi oss for å få familie til å se på nettsiden og trykke seg litt rundt for å se om noe skulle forandres. I tillegg la vi ut på sosiale medier noen dager i forveien at vi snart skulle lansere og at det var mulighet for å melde seg på nyhetsbrevet vårt samt få 10% på første kjøp. I tillegg til rabatkoden på 10% produserte vi et bilde med en egen rabattkode på 20% som vi alle sendte ut til familie og venner. Ved å gjøre dette ville sannsynligheten for at flere bestilte i starten som kunne bidra med at flere fortalte om det til flere kjente.

Det aller meste gikk relativt greit på lanseringsdagen og vi hadde testet ut det meste selv. Eneste var at vi møtte på en utfordring når en bestemte seg for å betale med PayPal. Dette var noe som fulgte med på Shopify kontoen uten at vi egentlig hadde brukt tid på å undersøke noe mer på dette. Det som skjedde da var kun at vi måtte opprette en PayPal konto for bedriften som pengene kunne gå til.

Mine tanker

Det jeg har satt mest pris på å lære denne i dette faget er spesielt hva som står bak å produsere en nettside. Selve det å opprette og styre nettsiden er mindre komplisert enn jeg i utgangspunktet trodde før vi startet. Samtidig viser det seg hvor viktig det er å ha en god lanseringsplan og markedsføring for å gjøre det bra med nettbutikken.

Jeg vil til slutt si at jeg setter pris på hvor lærerikt det har vært å skulle samarbeide og lage nettbutikk under pandemien. Det byr på nye utfordringer og nye måter og samarbeide og tenke på. 

Hvordan bygge et merke fra ingenting

Hvordan bygge et merke fra ingenting spør jeg meg selv. Jeg er selv student og begynte å tenke på hvordan skulle jeg gått frem for å bygge et merke? I dette innlegget lar jeg meg inspirere av innlegget «How to build a brand from nothing»

For å kunne bygge et merke må du gjøre deg bemerkelsesverdig. Dette må gjøres for at folk skal huske på deg eller ditt merke. For eksempel Skrev Leo Widrich to til tre gjesteblogginnlegg hver eneste dag når han jobbet for selskapet Saas. Dette resulterte i at hele 100.000 hadde registrert seg som brukere allerede etter kun 9 måneder.

Et annet eksempel på en bedrift som har gjort seg bemerkelsesverdig er Amazon. Det starten som en bokhandel og er nå en av de største bedriftene i verden som selger det aller meste av varer. Nesten uansett hva man tenker på å kjøpe, spesielt i landene Amazon blir mest brukt vil dette være butikken man tenker på. Amazon har klart å markedsføre seg såpass bra at nesten alle i hele verden har hørt om dem og ekstremt mange handler hos dem. De har rett og slett inntatt en del av hjernen til de fleste av oss. Det vi ønsker når vi bygger en merkevare er at mennesker skal legge merke til oss. De skal tenke på oss, snakke om oss og fortelle andre om oss. Dette gjør at merket automatisk sprer seg videre og gir økt vekst.

Hvordan bygge merkevare

For å bygge merkevaren din og gjøre at folk legger merke til deg vil det være viktig å ta i bruk nyheter og gjentakelser. Ved nyhet kan dette for eksempel være at du er ny på markedet, at du har et originalt konsept eller på en eller annet måte skiller deg ut. Et eksempel på stor organisk vekst i form av nyheter og gjentakelser er når Saas begynte å bruke Twitter regelmessig. De begynte å dele alt av markedsføringsanalyseinnhold som de mente var av høy kvalitet. dette første til en enorm organisk vekst på over 200.000 nye følgere.

For å kunne påvirke til at folk husker merket ditt må du bruke repetisjon. Ulike metoder du kan repetere merke ditt på kan være Tweets, facebook innlegg, blogginnlegg eller annet som kan produserer og distribueres gjentatte ganger. Ved at innholdet du skriver kan nå ut til og deles med uendelig mange mennesker skapes det en repetisjon som gjør merkevaren.

Den beste måten å bygge et merke på begynner med deg

For å få folk interessert i bedriften din vil nyheter være viktig. En nyhet du kan bruke for å få folk interessert i bedriften kan være hva som inspirerte deg til å starte bedriften din. Gjentakelser vil være enklere i startfasen i oppstarten av bedriften. De fleste mennesker liker historier og de vil alltid hørte om hvorfor du startet virksomheten. Ved å starte med dette vil du begynne å påvirke folk og flere vil tenke på bedriften din. Folk vil raskt begynne å tenke mer på bedriften og produktene dine. Flere vil begynne å tenke på deg, snakke om deg og fortelle vennene sin som produktene dine.

For å bygge opp merke ditt trenger du mer enn kun å gi ut marchandise med logen din på. Du må lage historier som får folk interesserte samtidig som du fortsetter å repetere og komme med nyheter. Det som vil være viktig er å huske på at produktet eller tjenesten din eksisterer for å gjøre kundene dine fornøyde. De eksisterer for å hjelpe kundene dine med behov de har. Til syvende og sist er merkevaren din det som skiller bedriften og produktet ditt i hodet til kundene dine. Brand er det du trenger å fokusere på for å kunne konkurrere i dagens overfylte markeder.

Referasne:

Tar Nelly ut sitt fulle potensiale som nettbutikk

Nelly er en nettbutikk de fleste kjenner til, derfor har jeg valt å ta for meg akkurat denne nettbutikken til en vurdering. For å vurdere nettbutikken deres vil jeg ta utgangspunkt i 10 ulike vurderingskriterier. For vurdering kommer jeg til å ta i bruk terningkast hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra. Jeg vil påminne om at dette ikke er noen form for fasit, men mine personlige vurderinger.

Vurderingskriteriene

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi

Nelly

Nelly er en svensk nettbutikk som selger klær for kvinner, de eier også Nlyman.com som selger klær for herrer. Nelly skriver at de er en ledende aktør innen mote og klær for kvinner. De retter seg etter kvinner i alderen 18 til 35 år og har stort utvalg av mange ulike merker. De har både godt kjente merker og mindre kjente merker samt ulik variasjon i pris. Nelly startet opp i Sverige i 2003 og har i senere år begitt seg ut på markeder i flere land som Norge, Danmark, Finland og mange flere.

1. Førsteinntrykk

Har jeg kommet til riktig sted, hva kan jeg gjøre her, hvorfor gjøre det her.

Når du først har trykket deg inn på siden dukker logoen opp, denne står i relativt stor skrift så det er enkelt å skjønne at du har kommet riktig. Samtidig får du opp bilder av en modell iført klærne de selger. De reklamerer med at de har kommet med årets vårtrender. Samtidig dukker det opp at de har hele 20% på nyankomne produkter. Siden føles oversikling, ryddig og lett å finne frem på. På forsiden er det mulig å trykke seg rett inn på nyheter, bestselgere, salg og Instagram shop. De har også en kategoriknapp som gjør det enkelt å velge den kategorien du ønsker å kjøpe etter. Eneste jeg ville pirket på er skriftstørrelsen deres over «shop now» knappen. Selv om jeg leser dette relativt greit, vil det antageligvis finnes mennesker som må zoome inn for å lese skriften. Utover dette føles valg av skriftstørrelsen bra og at de ulike kategoriene er skrevet med store bokstaver gjør det lettere å lese.

Terningkast 5

Nelly.com

2. Synlighet

Klær: Ved å kun google klær kommer Nelly høyt opp, de er plassert som forlag to. Her får du en rask introduksjon hvor de skriver at du kan handle klær hos dem til rimelige priser og rask leveranse.

Kjoler: Når jeg søker på kategorien kjoler på google kommer Nelly opp som 7 forslag, og dukker heller ikke opp på bildene av kjoler fra ulike nettsider øverst på søket.

Bukser: Søke bukser gir Nelly en bedre plassering, her kommer de som fjerde forslag samt at de dukker opp på bildene av ulike bukser fra ulike butikker øverst på søket.

Missguided: Søke på merket Missguided gir gode resultater og Nelly kommer som andre forslag under Zalando.

Terningkast 4

3. Brukervennlighet

Inne på nettsiden til Nelly er det enkelt å finne frem. De er enkle å bruke både på mobil og pc, noe som kommer godt med nå som alle bruker mobilen til alt. Søkefunksjonen deres kommer opp på forsiden både på mobil og pc. Den er enkel å bruke om du er ute etter et spesielt produkt og foreslår ulike alternativer når du søker. Nelly har også mange ulike filter du kan legge på inne på de ulike kategoriene for å gjøre søkene enklere. Du kan for eksempel legge på et filter som gjør at du kun får opp riktig størrelse, eller kun den fargen på klærne du ønsker osv. De har i tillegg til kategoriene som skiller varetype, kategorier som, nyheter, bestselgere, salg og Instagram shop. Dette gir en god oversikt og gjør det generelt lettere å handle. Når de har såpas store utvalg av klær er det viktig at det er enkelt å bruke og enkelt å finne frem.  Nelly har også gjort det enkelt å legge varene til å handlekurven. Enten om du går inn på plagget eller om du bare vil legge produktet rett i handlekurven.

Terningskast 6

.

Test for mobilvennlighet

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen til Nelly er relativt enkel, det er lett å legge produktene i handlekurven både på pc og mobil. På mobil kan du velge størrelse og legge produktet i handlekurven uten å gå inn på produktet. På pc kan du velge hurtigvisning hvor du lett kan velge størrelse før du legger den i handlekurven. Det er også enkelt å gå inn på produktet du ønsker, det er oversiktlig og de kommer med forslag til andre produkter under som de tror kan passe ut ifra aktiviteten din. Andre metoder de har for å øke tryggheten din er muligheter for tilbakemeldinger på produktene deres, her blir både positive og negative kommentarer stående.

Utover dette står det at de bruker post nord samt at det vil ta 3-7 virkedager å få varen. De skaper også høyere troverdighet hos kunden ved å vise til de ulike betalingsmulighetene nederst på siden. Det er også mulig å betale med vipps, men det kommer ikke frem her. De har i tillegg til disse logo om at de er visa verifisert noe som gir trygghet for kunden i forhold til betaling.

Når du først har kommet til kassen kan du velge om du vil logge inn på brukeren din eller fortsette uten bruker. Om du ikke har bruker kan du trygge på registrer deg i høyre hjørnet eller på siden du kommer til når du klikker på logg inn. I utgangspunktet er denne en fin og ryddig prosess, men jeg syns det burde vært enklere å registrere seg ved kassen om man ønsker det. om man velger å fortsette uten konto trenger man kun å fylle inn de viktigste punktene før man velger hvilken shipping og betalingsmetode man ønsker. De har mange ulike betalingsmetoder som gjør at alle burde kunne finne noe som passer for dem. derimot om du velger å logge inn er alt allerede fylt ut for deg og du trenger kun å velge shipping og betalingsmetode.

Terningkast 4

Nelly.com

5. Hastighet/teknologi

Hastighet på siden er viktig nettopp fordi man kan risikere å miste mange kjøp om det går for treigt. Nettopp fordi folk ikke gidder å bruke tiden sin på siden og kanskje lar være å gjennomføre kjøpet eller velger å gå til en annen nettside.

Hastigheten på mobilen er altfor dårlig, det går treigt og blir derfor tungvinn å bruke. Om du skal gå inn på et produkt, tar det alt for lang tid, det tar igjen for lang tid å gå tilbake for å lete etter andre produkter. jeg personlig mister da interessen for å handle der. Den dårlige hastigheten blir også bekreftet på PageSpeed Insights.

Terningkast 3

6. Kundetilfredshet

Nelly er flinke på å vise frem fornøyde kunder. Hvis du søker opp Instagram kontoen deres kommer det opp mange bilder, her poster de daglig innhold. Hvis du går inn på taggede bilder til Nelly sin nstagram konto finner man også mange som poster bilder av plaggene de har kjøpt på Nelly som de er fornøyde med. Mye av innholdet deres er fra ulike fornøyde kunder og influensers. De har også masse tilbakemeldinger på trustpilot. Her har de kun tre av seks stjerner, men igjen om du blar nedover finner du en masse gode tilbakemeldinger. Mange av plaggene til Nelly har også mange tilbakemeldinger om folk er fornøyde eller ikke. Generelt får man et godt inntrykk av Nelly som butikk og alle som poster dette på sosiale medier er med på å bidra til dette.

Terningkast 5

7. Trygghet

Det er lett å finne kontaktinformasjon på nettsiden til Nelly, det står allerede kundeservice øverst i høyre hjørnet. Trykker du på den kommer det opp en rekke valg inkludert kontakt oss. Her får du mail og chat alternativ for å kunne kontakte dem. Jeg er litt misfornøyd med at det ikke kommer opp et telefonnummer som gjør det raskt og enkelt å få kontakt med dem om det er noe. De er har også egne returordninger om det er noe du ønsker å returnere av ulike grunner. Dette står det en helt egen side om hvis man skulle være i tvil. Det er også gratis frakt hvis man legger inn en ny bestilling innen 24 timer. Dette synd jeg er litt synd da det burde vært gratis retur på alle varene deres for økt trygghet. Om de hadde hatt gratis retur har ikke kunden noe å tape på å handle hos dem som gjør at hele handelen føles tryggere.

Terningkast 3

8. Kunde kommunikasjon

Hos Nelly kan du melde deg på nyhetsbrev. Da kan du velge om du ønsker å få alle nyhetsbrevene de sender ut, et i uka eller ingen. Du kan også melde deg opp til å få tidlig salgstilgang, spesialtilbud og mer via telefon om du ønsker dette.

Nelly har flere ulike typer sosiale medier. De har Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Youtube og Snapchat. De har generelt en god følgerskala på Facebook (837K), Instagram (442K), Twitter (5498), youtube (2,69K) og Pintrest (2,2K). Jeg vil anta at de har en del på Snapchat også, men dette får jeg ikke sjekket. Jeg kan ikke se på noen av plattformene at de kommuniserer med kundene utenom original innleggene sine. Nelly er derimot veldig flinke til å poste mye og ofte på alle plattformene sine som gjør det interessant å følge dem dersom man bryr seg om mote og klær. På Trustpilot så får jeg intrykk av at de kommuniserer mer med kundene sine og svarer høflig på de som har vært misfornlyde med opplevelsen sin, hvor de prøver å finne en løsning.

Terningkast 5

Trustpilot.com

9. Priser og utmerkelser

Her har ikke Nelly noen ting oppført, og jeg gir derfor terningkast 1.

10. Konsept og strategi

Nelly har et helt klart konsept og strategi. De skriver at de retter seg mot aldersgruppen 18-35, og dette kommer veldig godt frem i både utvalg og priser. De har masse ulike merker og moteklær i mange gode priser. De har både kjente merker og mindre kjente merker med stor variasjon av stiler som passer en yngre kundegrupper. De er oppdaterte på trender og bruker influensers i riktig aldersgruppe til å reklamere for seg.

Terningkast 6

Konkusjon

Alt i alt syns jeg Nelly er en god og oversiktlig nettside som holder det de lover. De har godt utvalg og det er enkelt å finne frem på siden og handle. Nettsiden har et pent og ryddig design med mange ulike fristelser som gjør det ekstra gøy å handle om man er motorinteressert. De har noen forbedringspunkter som at de kunne fått merket «trygg E-varehandel» for å skape mer trygghet hos kundene, øke hastigheten på mobilversjonen av nettsiden sin og eventuelt føre opp priser og utmerkelser om de har noen.

Referanser:

Nelly.com

PageSpeed Insights

Test for mobilvennlighet

Inevo.no

Første steg i prosessen om nettverksbygging

First Round

Kurset first round går ut på å lære mer kunnskap om hvordan bygge et nettverk og skaffe seg en mentor. Det å være student kan føles overveldende og dette kurset vil hjelpe oss som studenter å føle mer klarhet samtidig føle at dette vil være mulig å gjennomføre.

De åtte modulene i kurset går ut på:

  1. Din profesjonelle identitet
  2. Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn
  3. Ta kontakt på LinkedIn
  4. Koordinering av samtaler
  5. Navigering av en samtale
  6. profesjonell historiefortelling
  7. Forbered deg ved research og spørsmål
  8. Bygg varige relasjoner

Din profesjonelle identitet

Første modul tar for seg din profesjonelle identitet. Hvem er du som student? Og hvem utvikler du deg til å bli som ung profesjonell. Vi har alle våre interesser, styrker, ferdigheter og erfaringer som utvikler seg i takt med utviklingen vår fra student til profesjonell. Utover i modul en får du en god huskeliste på fem punkter som hjelper deg å unngå en rekke tabber og gjøre førte kontakt lettere. Disse er:

  1. Empati – lær deg å se ting fra den profesjonelle sitt perspektiv
  2. Nysgjerrighet – vis at du er interessert i å lære fra dem og deres erfaringer
  3. Takknemmelighet – vis takknemmelighet, disse menneskene gir av sin tid
  4. Relevans – fortell hvorfor du har tatt kontakt og hvorfor samtalen kan være hjelpsom
  5. Respekt – behandle dem som du hadde ønsket å bli behandlet selv hvis du skulle hjulpet noen.

Modulen tar også for seg at nettverk kan hjelpe deg med å utforske karriere mulighetene gjennom kunnskap fra en som allerede jobber med det. Her kan du spørre seg selv om disse tre følgende spørsmålene:

  1. Interesser – hvor interessant er dette for meg? Vil jeg klare å holde meg engasjert i dette selv når det blir tøffere tider?
  2. Styrker – vil mine eksisterende styrker verdsatt og gi meg mulighet til å bidra positivt?
  3. Vekst – hvilke nye ferdigheter kan jeg utvikle her? Hvilket merke vil dette gi meg samt hvilke nytt samfunn vil jeg bidra til?

Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn

I denne modulen av kurset får du opplæring i hvordan bruke LinkedIn sin søkefunksjonalitet basert på interesser og tilknytninger. LinkedIn er en perfekt plattform å knytte kontakter med fagpersoner og profesjonelle. Ved bruk av internett vil ikke lenger avstand være et problem til å knytte kontakt. Her er LinkedIn helt perfekt, her er det også lettere å søke etter de menneskene du ønsker å ta kontakt med. Du kan søke etter et selskap, en bransje, skole med mer. Det som er viktig å huske på som de sier i kurset, er det unødvendig og bortkastet tid å konstant vente på å ta kontakt med en perfekt person. Det er viktigere å bygge nettverket sitt og plutselig kan du være å heldig at du møter noen gjennom noen andre. Selv om personen du rekker ut til ikke er helt riktig kan det hende at de kjenner noen som er og kan introdusere deg for dem. I modulen har de ulike grader av effektivitet du kan søke etter for å bygge nettverket ditt, disse er:

  1. Perfekt overlapp – noen du kan identifisere deg med, gjerne fra skolen, hovedfaget, jobben eller en valgt bransje.
  2. God overlapp – noen fra skolen du går på som jobber i bransjen du ønsker å jobbe i. Noen fra skolen eller hovedfaget ditt.
  3. Likheter – noen i et selskap du er interessert i som hadde samme valgfag. Noen du kan identifisere deg med som jobber i et selskap du finner interessant.
  4. Noen du finner interessante – et annet menneske som gjør noe du finner interessant.

Ta kontakt på LinkedIn

Modul tre er med på å hjelpe med hvordan ta kontakt på LinkedIn. Modul 1 gikk ut på hvordan lettere ta kontakt, med stegene empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt. Ut ifra disse vil det være viktig at meldingen din inneholder følgende:

Hvem – hvem er du?

Hvorfor – hvorfor tar du kontakt?

Hva – hva spør du om?

Etter å ha gått gjennom hva meldingen må inneholde samt ulike eksempler får vi forklart forskjellen mellom å ta kontakt på LinkedIn og E-mail. Ved å vite om forskjellene mellom kontakt på de to plattformene vil det være enklere å velge i forhold til hva du selv ønsker. utover dette vil det være viktig å prøve seg frem og se hva man synes fungerer best for seg selv.

LinkedIn

  • Raskt og enkelt å sende en melding
  • Mer uformelt
  • Enkelt å identifisere

E- mail

  • Sjekkes oftere
  • Føles mer personlig
  • Større sjanse for å få respons
  • Noen profesjonelle er mindre på LinkedIn eller ikke bruker det
  • Du kommer antageligvis til å måtte gå over til E-mail kommunikasjon etter hvert uansett

Koordinering av samtaler

Igjen kommer de fem stegne empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt. Ut ifra dette koordinerer du samtalene. De tre koordinatene du kan gå ut ifra er effektivitet, fleksibel og initiativ. Kontakt med en profesjonell kan det være viktig at du planlegger hva du skal skrive, vær konkret, og skriv riktig med informasjon. Disse koordinatene vil være hjelpsomme i planlegging av meldingen.

Effektiv

Mange profesjonelle har lite tid og mye å gjøre. Derfor vil hver eneste melding du sender risikere å forsvinne i innboksen deres. Her vil det derfor være viktig å være effektiv, gjerne avtal en samtale med færrest mulig meldinger. Punktene som vil være viktige å ha med i en melding for å avtale møte mest effektivt vil være: dato og tid, hvilken kanal man skal bruke, og hvis man velger over telefon er det viktig å få bekreftelse på telefon nummer.

Fleksibel

Det vil være ekstra viktig at du er fleksibel, nettopp fordi det er du som spør om en tjeneste. De gir av sin tid, derfor vil det være ekstra viktig å strekke seg litt lenger for å få tiden som passer dem til å fungere. Ved å spørre om en tid som passer kan man også gjerne legge til at man er fleksibel med å forandre tid til noe som eventuelt passer dem bedre.

Initiativ

Vær et frisk pust for de du kontakter og ta intiativ. For eksempel skriv at du mer en gjerne sender en du invitasjon når det passer for dem. samtidig kan du inkludere at du kan sende en video link eller ringe dem avhengig av hva som passer for dem.

Navigering av en samtale

Modul fem forklarer hvordan navigere samtalene suksessfullt. Det som er viktig å huske på er at de du tar kontakt med antageligvis føler seg bra av å hjelpe til. Igjen vil de fem stegne empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt være relevante. Ut ifra disse kan du vil det være viktig med eget initiativ påminne dem på hvem du er, få bekreftelse på at avtalt tid fortsatt passer, takk dem for tiden deres og spør hvordan de har det og lytt til det. Alle samtaler har ulike faser som du både kan forberede deg på og kontrollere. Vi har 4 faser i samtalen:

Fase 1 – starten av en samtale.

Fase 2 – introdusere deg selv i mer detalj

Fase 3 – spørsmål og forespørsel for personen du snakker med

Fase 4 – avslutte samtalen

Profesjonell historiefortelling

Ved kontakt av profesjonelle vil det være viktig å presentere seg selv effektivt samt å lære fra andre. Fortell historien din gjennom å koble ferdighetene dine til interesser og fremtidsplaner om karriere valg.  En effektiv fortelling av deg selv vil inneholde relevant informasjon om deg selv og en kort fortelling om bakgrunnen din til denne dagen og denne samtalen. Relevant informasjon vil være, hvem er du, Hva er dine ferdigheter og interesser, hvordan har din faglige reise utviklet seg, hvor er du i din faglige reise i dag, hva håper du å få ut av samtalen.

Forbered deg ved research og spørsmål

Modul syv handler om hvordan gjøre raske undersøkelser som kan øke kvaliteten på hver samtale. det finnes tre ulike ting du kan undersøke i forkant av samtalen. Les gjennom LinkedIn siden deres, gjerne se hvilke aktivitet de har og gjerne undersøk LinkedIn siden til bedriften de jobber. Det andre du kan gjøre er å google ulike nyheter som er relevante for den bedriften og for den personen du skal snakke med. Dette vil hjelpe på å komme i gang med en samtale som også vil være interessant for personen du har tatt kontakt med. Steg du kan gjøre er å gjøre et YouTube søk på navnet og bedriften for å se om de har vært intervjuet eller har publisert. Ved å gjøre sistnevnte vil det være mye enklere å bruke et eventuelt intervju personen har gjort tidligere som et grunnlag for samtalen. Her kan du gjerne også imponere med ulik fakta og det vil være lettere å tilpasse seg personen du snakker med.

Ut ifra informasjonen du har skaffet deg så gjør deg noen notater på felles interesser, eller erfaringer du finner interessant, generelt informasjon du har skaffet deg som du kan bruke gjennom samtalen og til slutt om det var noe informasjon som har ledet til flere nye spørsmål du ønsker å spørre om. Etter å ha gjort en god research er det på tide å bestemme seg for hvilke spørsmål man ønsker å stille. Her har vi tre veiledende kategorier for å gjøre det enklere.

Hoved spørsmålet – deres historie, hvordan de kom dit de er i dag, om de vurderte noe annet og eventuelle utfordringer.

Andre spørsmål – arbeide de gjør, hvilke ferdigheter er relevante, hvordan industrien utvikler seg, og til slutt de spennende og utfordrende delene ved jobben. Du kan gjerne også spørre spørsmål om hvilke karriere valg flest gjør etter denne typen jobb, og eventuelt hvem bedriftens konkurrenter er.

Tredje spørsmål – tips og råd til deg, hvilke råd de har i forhold til at du har en interesse for samme bransje, bedrift eller jobb. Eventuelt om de har noen kunnskap om andre jobber som kunne passet til dine interesser og om de har noen ressurser de mener du burde undersøke nærmere.

Bygg varige relasjoner

Siste modul handler om hvordan man bygger relasjoner og opprettholder kontakten over tid. Det finnes flere ulike grunner til at det lønner seg å holde kontakten med de menneskene du har fått kontakt med. For eksempel kan det hende at du har fått noen nye erfaringer og tenker på neste de neste stegene. Kanskje har du fulgt rådene til personen og det har vist seg å være effektivt og lønnsomt. Eller kanskje du ønsker råd om du ønsker å begynne å jobbe i samme bedrift eller industri som personen. En siste ting er at du har møtt på et stopp i karrieren og ønsker hjelpen deres for å komme videre.

Allerede etter første samtale så kan man nevne at man gjerne ønsker å holde kontakte og sende en takkemelding for at de tok tiden sin til å svare på spørsmålene. Neste gang du ønsker å ta kontakt igjen har de i kurset forklart 4 enkle ting å huske på, dette er: en kort introduksjon av hvem du er så personen husker deg. En kort oppdatering, en forespørsel og eller grunn til å ta opp kontakten og til sutt en konklusjon.

Oppsummering

Etter å ha tatt kurset First Round føler jeg meg mye mer selvsikker i møte med nettverksbygging og i jakten på en mentor. Når jeg først hørte om tema å få kontakt og skaffe seg en mentor så føltes det både fjernt og vanskelig. Det var i utgangspunktet noe jeg ville skygget unna og følt med ukomfortabel med å gjøre. Kurset var veldig lærerikt og fikk meg allerede etter kurset på å føle meg mer selvsikker i veien mot nettverksbygging. Det å skaffe seg en mentor er ikke lenger noe stort, skummelt og ukjent, men heller et viktig verktøy å kunne bruke senere. Jeg vil virkelig anbefale alle som studerer og etter hvert skal ut i jobb å ta dette kurset.

Du finner kurset First Round her.

Mitt første møte med OKR

Vi er over på tredje modul i faget digital markedsføring, og har startet med tema E-varehandel med foreleser Karl Phillip. Første oppgaven vi har fått er å skrive et blogginnlegg hvor vi kan velge mellom følgende temaer: sammendrag for ledelsen eller styringssettet OKR. Etter å lest gjennom oppgaven skjønte jeg raskt at det var styringssettet OKR jeg ønsket å fokusere på. Grunnen til dette er at dette er et tema jeg aldri har hørt om før, noe som gjorde meg svært nysgjerrig på å lære mer. Blogginnlegget kommer til å ta for seg mitt første møte med OKR, hva OKR er, samt hvorfor bruke OKR.

  •  Mitt møte med styringssettet OKR
  • Hva er OKR
  • Hvordan bruke OKR fra en student sitt perspektiv
  • Hvorfor bruke OKR?
  • Ulemper ved bruk av OKR
  • Konklusjon
bildet er hentet fra: Medium

Mitt møte med styringssettet OKR

Hvorfor skal bedriften velge å bruke OKR og hvorfor er det lønnsom og kan det brukes eller i livet? OKR var ikke umiddelbart et tema jeg forsto meg spesielt mye på, men etter grundig undersøkelse gikk det opp et lys for meg. OKR kan brukes til så mangt og er en stor motivasjonsfaktor både for å øke målene sine og gjennomføre dem. Etter å ha hørt podkast There Be Giants (S:5 E:15 SHould OKRs be part of the school curriculum?) med Karl Phillip og Nia Magnussen fikk jeg en større forståelse for hvorfor dette er en strategi som lønner seg å bruke. Mange legger vekt på å kun komme seg gjennom studiene og få relativt gode karakterer til gode karakterer. Ved å kun ha dette som mål er det mange som glemmer å legge fokuset på å faktisk lære og utvikle seg selv samtidig som de bare jobber for å komme seg gjennom. Man kan fort glemme hvorfor man studerer, og målene med gode karakterer blir ikke lenger til den store motivasjonen, men eller en relativt enkel måte å komme seg gjennom. Ved å bruke OKR legger du vekt på ønskelig å oppnåelse samtidig som hvordan oppnå resultatet.  

Hva er OKR

OKR er et styringssystem for å få gjennomført gode ideer på en effektiv og motiverende måte. Styringssystemet er bygget opp av Objective og key results. Objective står for hva en ønsker å oppnå om det er et mål eller en ide man ønsker å strekke seg mot. Key results derimot handler om veien dit. Dette handler om veien mot målet eller fremgangsmåten for å nå ønsket mål. Ved bruk at denne formen for styringssett bidrar man i en bedrift til økt transparens samtidig som det styrker gjennomføringen av målet til bedriften.

OKR forklart

Hvordan bruke OKR fra en student sitt perspektiv

Objektive: Jobbe mot å få en A i eksamen om E-vare handel i Karl Phillip sin modul samtidig jobbe mot å lære mest mulig og ta til meg mest mulig kunnskap som jeg kan bruke videre i arbeidslivet.

Key Result 1: publisere minst 2 kvalitets blogginnlegg hver uke

Key Result 2: Delta på alle forelesninger samt gjøre ekstra reaserch før og etter timen

Key Result 3: Jobbe minimum 2-3 timer med fagstoff hver dag utenom forelesning

Key Result 4: bli ferdig med alle sertifiseringer innen rimelig tid

Hvorfor bruke OKR?

Ved å fysisk sette opp både mål og veien frem til målet vil det skape en enklere måte å måle at resultatene enn ved manglende strategi. Samtidig vil det ha OKR visuelt foran seg gi riktigere fokus, og prioriteringer for å kunne gjennomføre ideene eller målet. les mer her

OKR i studenttilværelsen

Som student vil bruken av OKR gi et helt annet fokus enn man ellers tidligere kanskje har hatt. Det er ekstremt miste riktig fokus og heller kun ønsker å få gode karakterer og gjennomføre semesteret, spesielt i en tid som denne med pandemi. Under pandemien er motivasjonen for mange forvunnet og det vil være ekstra vanskelig å gjennomføre på best mulig måte. Vi har ikke lenger tilgang til å møte opp på skolen i vanlige forelesninger og ser ikke lenger noe til medelever utenom over en skjerm. Under en sånn tilstand vil det være ekstra viktig å finne motivasjon til å gjøre det bra og dette er jeg optimistisk til at OKR kan bidra med.

OKR i en jobbsituasjon

I en jobb situasjon vil det være lønnsomt nettopp fordi de viktigste målene i bedriften blir mer lagt vekt på og kommer mer i fokus. Samtidig som det vil være enklere for alle ansatte å få med seg hva bedriftens strategi og mål er. Med en sånn strategi vil hele bedriften hvite både hvilke mål bedriften strekker seg etter og hvordan de skal jobbe for å nå målene. I en bedrift som bruker OKR vil disse fordelene både gjøre det mer motiverende for de ansatte å jobbe ,ot målene, samtidig vil alle være fult klar over hvor man skal, hva som skal til samt det vil være enklere å holde oversikt over hvordan alle ligger i forhold til målene.

Ulemper ved bruk av OKR

Selv om det finne utallige med gode grunner til å innføre OKR både som student og i arbeidslivet kan det komme med noen ulemper som alt annet. Ved bruk av OKR kan du risikere å lage for mange objevtive og key results. Ved å ha produsert for mange objectives vil det være både vanskelig og kanskje umulig å skulle vite hva man skal fokusere på. Hvilke objective som er viktigst, hva skal bli ferdig først etc. For mange objectives vil føles rotete, uoversiktlig og vanskelig å følge opp. Derimot for mange key results vil gjøre veien til objective uoversiklig og vanskelig å følge. Det vil være vanskeligere å gjennomføre og holde seg til veien til objectivet da det blir for mye å forholde seg til. En god huskeregel er å holde seg til 3-4 key results per objective som Karl Størmer nevner i videoen der han forklarer OKR.

Utover dette kan det være ulemper hvis key results’ene man har satt opp ikke er målbare noe som gjør det vanskelig å følge med på en eventuell fremgang. Hvis man mister muligheten til å måle fremgangen mister man også en motivasjonsfaktor. Ved å konstant måle fremgangen på jobben som blir gjort vil det bidra til å skape mer motivasjon.

En annen ulempe med OKR kan være at man har satt for høye forventinger til objectivet. med for høye forventinger kan det være umotiverende for mange, da det vil være for utfordrende å nå målet. Når det er for utfordrende å nå målet er det mange som gir opp lenge før man rekker å starte. Dette kan jeg kjenne meg igjen i frisøryrket. Hovedkontoret hadde satt samme mål og provisjonsgrense for alle salongene i kjeden selv om beliggenhet og priser varierte betraktelig. For en av salongene med liten pågang ikke hadde noen mulighet til å nå målet uansett hvor mye man jobbet for det noe som gjorde det utrolig umotiverende for de som jobbet der. Mens salongene som hadde relativt god pågang men lå mer midt i mellom hadde noe å strekke seg etter som ga dem motivasjon. Derimot salongene med masse pågang nådde målet enkelt noe som kunne bli mindre motiverende for dem. Derfor kan man også ha satt for lave forventinger til målet noe som vil bli for enkelt. Hvis det er for enkelt å gjennomføre vil dette også oppfattes som demotiverende nettopp fordi man ikke har noe å strekke seg etter som Nina og Karl Phillip snakker om i Podcasten.

Konklusjon

Min konklusjon etter å ha lest meg mer opp på OKR er at det for mange kan være svært lønnsomt. Ikke bare i jobbsituasjon, men også som student og ellers i livet om man har et mål man ønsker å strekke seg etter. Jeg gleder meg til å få testet det ut i praksis og se hva jeg føler om det etter en måneds tid.

Referanser:

https://www.therebegiants.com/podcast/